Христо Мутафчиев: „Tеатърът е зеницата на окото“

Мятан между „Осанна“ и „Разпни  го“,  очите на обществото – театърът, беше подложен на безпощадна дисекция. Христо Мутафчиев се обърна към държавата и всички тези, които имат отношение към магията на сцената, с думите: „И ако трябва да се реже, операцията да бъде с точността на очен хируг, защото театърът е като зеницата на окото, една много мъничка част в огромния човешки организъм, но всички ние знаем каква е участта на слепия.“ Церемонията завърши с воля за живот и надежда за бъдещето с думите – „Ние ще оцеллем!“.

Мария Сапунджиева получи наградата за главна женска роля за изпълнението си на на Моли Суини от спектакъла „Моли-Суини“ в ДТ „Стефан Киров“ – Сливен. Там тя играе роля на сляпо момиче. При получаването на приза, Сапунджиева сподели, че това е едно от най-хубавите неща, които са се случили в живота ѝ, защото е открила колко много светлина има в тези хора. Тя сподели, че се е докоснала до самотата им и е разбрала колко важна е ръката, която ги води.

Соченият за фаворит в мъжката надпревара Деян Донков за ролята на Лопахин във „Вишнева градина“ по Чехов, за когото самият Крикор Азарян е казвал, че в това изпъление играе като Шон Пен, получи и най-много аплодисменти при обявяване на номинациите. Но победител стана Михаил Билалов за главната роля на Мартин в „Козата или коя е Силвия?“, Народен театър „Иван Вазов“. Не беше изненада обаче, че „Вишнева градина“ получи наградата за най-добра постановка на годината, а нейният режисъор, покойният Крикор Азарян, получи статуетка за „Чест и достойнство“. Тя е учредена от Христо Мутафчиев и се връчва за първи път. Наградата за поддържаща мъжка роля взе Михаил Милчев за Шефлер – шеф и Шефлер – хирург, „Грозният“ от Мариус фон Майенбург, реж. Василена Радева, театър „София“. „Трупата на Театър „София“ е в изключителна форма и поне в момента е една от най-добрите в България“, каза той като получаваше статуетката си. Театърът, който беше домакин на Софийския театрален салон, беше оценен в още две категории – за майсторско техническо осъществяване на спектакъл и за сценография за постановката по едноименния филм на Алисън Андърс, Алекснъдър Рокуел, Роберт Родригез, КуентинТарантино „Четири стаи“.

Снежина Петрова или, както я нарече сценичният й партнъор Владимир Пенев – мерцедесът на българския театър, взе наградата в категория поддържаща женска роля за играта си в „Гълъбът“ по Патрик Зюскинд, реж. Десислава Шпатова, Народен театър „Иван Вазов“.

Призът за дебют отнесе  Стайко Мурджев за режисурата на, „Пухеният“ от Мартин Макдона, Сатиричен театър „Алеко Константинов“. Постановката на театър „199″ „Приятнострашно“ грабна две статуетки – за режисурата на Галин Стоев и за драматургичният текст на Яна Борисова.

Награда за цялостен принос към българския театър получи диригентът проф.Румен Цонев, който с нескрито вълнение каза, че театърът го е изкушил преди 40 години и му е подарил един хубав живот.

Тодор Димитров получи третата статуетка в кариерата си, този път за цялостен принос към българския куклен театър. Отличието за авторска музика или оригинално музикално оформление взе Асен Аврамов за „Нирвана“ от Константин Илиев, реж. Иван Добчев,  ДКТ „Константин Величков“ – Пазарджик; „ОООО – Сънят на Гогол“ по Николай Гогол,  реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев, ТР „Сфумато“.

Победител сред претендентите в категорията Куклено изкуство е „Цар Дроздобрад“ по Братя Грим, драматизация и режисура Ирослав Петков,  Държавен Куклен Театър – Бургас Златният глас на Васил Бинев беше оценен за дублажа в сериала „Брак с чужденец“.

Оцененият критически текст пък е на Камелия Николова за книгата „Британската драма 1945-1989″, издание на БАН, Институт за изкуствознание, София, 2009. Най-достойна във вариететното изкуство според журито тази година е Нина Зафирова за хореографията на спектакъла „Магията на танца във вариетето“.

Инфо: Bnews

 

За автора