„Да бъдеш или да не бъдеш“ марионетка в ръцете на съдбата

Несъмнено в историята на театъра съществуват няколко имена, които не само са го сформирали, но и продължават да впечатляват, да провокират и вдъхновяват съвременните режисьори и драматурзи. Един от тях е Уилям Шекспир. Обгърнат с мистика кой е в действителност и дали наистина е съществувал, енигматичната му личност е създала едни от най-големите театрални шедьоври за всички времена. И макар времето да минава, те остават като учебник за съвременния артист.

Основателите на Международен фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“ осъзнават колко силна и важна е класиката за модерните форми, затова включват в програмата си за 2024 г. „Хамлет“ – дело на Държавен куклен театър Пловдив, с режисьор Съби Събев и участието на Румен Караманов, Димитър Николов – Шаблата, Стайко Стайков и Венцеслав Димитров.

„Фестивалът „Черната кутия“ се занимава със съвременни тенденции в театралния и движенчески език, а ние предлагаме нов поглед към класическата литература. Представлението е по оригинала на Шекспир, но всъщност автор е Ричърд Армър, който синтезира събитията в „Хамлет“ и ги коментира през почти фарсова призма. И до днес продължават да се откриват нови значения в творбите на Шекспир, да се катализират нови търсения в работата върху пиесите му“, коментира директорът на Държавен куклен театър Петър Влайков.

Това не е първото участие на Кукления театър във фестивала. През годините са включвани „Дама пика“, „Принцът на морето и принцът на земята“, „Бомбето“ и други. „Хамлет“ е носител на десетки награди от национални и международни фестивали. В него са използвани традиционни марионетки на конци, без дървена подложка – нещо все по-рядко срещано в днешните куклени театри, но не случайно. Както самият датски принц казва: „съдбата управлява всичко тук“, така и актьорът влиза в ролята на съдбата, дирижираща своята малка кукла. „Да бъдеш или да не бъдеш“ приема буквален смисъл при липсата на избор.

„Според мен силата на тези съвременни, дори странни подходи към класически текстове, е, че ги правят по-лесно възприемчиви за ученици. По-лесно смилат екзистенциалните теми и предават философията. „Хамлет“ не е танцувален театър, но „Черната кутия“ е единственият фестивал, с който аз съм запознат, който включва изразните средства на движението, тялото и танца и ги съпоставя с особената механична пластика, която носи куклата“, допълва Петър Влайков.

И все пак представлението несъмнено може да се определи като музикално, благодарение на композиторската намеса на големия български джазмен и китарист Веселин Койчев, който превръща рок музиката в отделен главен герой, който не само запълва фона, но подава настроенията в сцените. Музика, която цялата публика оцени подобаващо, а съчетана с изключително органичната игра на куклените таланти, превърна фестивалната вечер в едно положително събитие, изпълнено със смях от всички възрасти.

Фестивал „Черната кутия“ ще завърши на 14 юни с два последователни спектакъла на компания I Vespri от Италия и на компания Egozkue y Paz от Испания.

Снимки: Ванеса Попова

За автора

Вашият коментар