Когато прочетат или чуят „Венера“, вълнуващите се от астрономия и астрология вероятно първо ще се сетят за планетата, романтиците – за богинята на любовта, но все още ги има и тези, за които моменталната асоциация ще бъдат скулптурите на Венера. Те са едни от най-ранните свидетелства за присъствието на изкуството в света още от палеолита (първия период от каменната ера). Точно така – голотата и изкуството са неразривно свързани още от първите срещи на човека с изкуството.
Вилендорфската Венера, 30 000г. пр. Хр. Снимка: Природоисторически музей във Виена
В Древна Гърция например голотата се е свързвала с недостойните – с робите или варваритe. Възприемало се е за форма на унижение да бъде оставен поваления воин гол на полето след битка.
Единствено в спорта голотата била позволена. Началото на тази традиция дал Дионисий – атлет, който изтървал дрехата си по време на състезание и просто продължил да тича гол. Това довело до традицията спортистите да се състезават голи по време на елинските Олимпийски игри. Естествено, ставало въпрос за мъжете. Показване на голото тяло на жена се възприемало за прекалено. Мъжкото голо тяло станало символ на сила, упорство и физическо съвършенство.
Това често се изразявало и чрез изобразяването на Аполон. Гърците вярвали, че той имал образа на мъж със съвършена красота. Затова и най-ранните голи фигури в елинското изкуство са наричани Аполоновци. Първоначално те били сковани, вдъхновени от египетските мъжки фигури, които повече от хиляда години се издигали като образец за съвършенство. По-късно обаче започнали да експериментират както с материалите за изработка, така и с формите. Стремежът бил към по-голяма атлетичност, изваяност на мъжкото тяло като съвършена симетрия.
Снимка: „Аполон“ от Тенея, 6 в.пр.Хр.
Снимка: “Aполон Савроктон“, Праксител, 350г.пр.Хр
Когато им омръзнало да създават скулптури на голи мъже, започнали да извайват женски тела. И за първи път скулптурите съдържали и истинско възхищение. Докато при мъжете Аполон бил синоним за съвършенство, с тази позиция при жените била удостоена, разбира се, Венера. В „Симпозиум“ на Платон един от гостите заявява, че има две Венери – Небесна (Venus Coelestis) и Простолюдна (Venus Naturalis). А древногръцкото изкуство отново и отново се стреми да превърне Венера от простолюдието в небесната.
Една от първите скулптури, изобразяващи друг, а не Венера, била на старогръцката хетера Фрина. Хетерите били жени, водещи разкрепостен, независим начин на живот, добре възпитани и интелигентни, своеобразни куртизанки. Може би познавате Фрина от едноименната поема на Славейков, а може би не. Тя била сред най-известните хетери на съвремието си. Прочута е със съдебния си процес, където след като се показала гола, била „помилвана“. Преносно, разбира се.
Снимка: „Афродита Книдска“, Праксител, 340г.пр.Хр., модел, за която се счита, че е била Фрина
Със смъртта на Александър Велики дошла хедонистичната ера в историята на Древна Гърция. Наистина развратни времена, както можем да разберем от останалите свидетелства – оргии, празненства на голотата, хомосексуализъм, голи статуи, фрески и картини…
От друга страна, в Древен Рим нещата стояли по коренно различен начин. Голотата все още била табу. Често опозоряваща, свързвана с престъпниците и робите. А ако се замислим за християнската гледна точка… Адам и Ева се разхождат голи до момента, в който Бог не ги наказва да изпитват срам. И точно такова е отношението на църквата към голотата – в изкуството тя можела да присъства само ако се описват митологични сюжети или паранормални истории. При обикновения човек най-вече се свързва с грешниците.
Античният свят се интересува от голото тяло, защото то ни напомня човешкото, но ни свързва и с божественото. И дори сега голотата да не е забранена тема, някога е била. Изследването на културните особености на времето често ни помага да разберем както миналото, така и настоящето.
Именно с това се занимава рубриката #ГолатаИстина. Как е възприемана голотата в изкуството в различните исторически епохи? Каква е разликата между порнографията и изкуството? А между съблеченото и голото тяло? Какви са разликите във възприемането на голотата в източните и западните култури? Как се е развила професията на модела за голо тяло в изкуството? Кои произведения на изкуството са повлияли на мнението на висшето общество за голотата? Какви са най-големите скандали свързани с голото тяло в изкуството? Тези и други теми ще бъдат засегнати в #ГолатаИстина, защото стремежът към истината ни прави хора. И разголването пред нея, разбира се.
Още като млад,не се наех да се рисувам фронтално и постъпих обратното,в гръб.Това беше на риболовен кораб,където там си запълвах времето,да гледам океана когато е тих,когато бушуват вълните,сутрин когато изгрява зората,цветовете не се побираха в диапозитив,а аз ги гледах с наслада и се питах има ли художник да ги нарисува,гордея се че съм могъл да се докосна до това величие на природата,да го отразя с акварелни бои върху листа
Според мен е недостойно изтриване на коментар,който написах,а сега го няма!
В Пловдив съм живял в най хубавото време на живота ми