Digital|K 2016: България е във фокуса на инвеститори и предприемачи

Инвестициите в дигитални технологии и стартиращи компании може да доведът до бърз растеж на икономиката

Инвестирането в иновативни продукти, дигитални технологии и стартъпи е шанс за бързо развитие на икономиката на всяка една държава. Около това мнение се обединиха участници и лектори на едно от най-големите технологични събития в Югоизточна Европа – Digital|K 2016, което се провежда в София.

По думите на директора  „Регионално бизнес развитие“ в Европейски инвестиционен фонд Хюбърт Котони липсата на достатъчно инвестиции в иновации и технологии заплашва Европа да изостане далече зад Америка и Азия.

„Преди 6 год. в България стартирахме програма за насърчаване на частните инвестиции. Радвам се, че сега може да приложим придобитият тук опит и в Румъния”, заяви Котони и допълни, че в момента дори развити икономики като американската не могат да надхвърлят средно годишен ръст на БВП от 1.84% , но политика, насърчаваща инвестициите в стартъпи и дигитални технологии може да влее свежи сили и да доведе до по-съществен ръст на икономиките.

Според него известни затруднения биха дошли от това, че пазарът в Европа все още е силно фрагментиран и свръхрегулиран, макар да се работи усилено за уеднаквяване на политиките и стандартите в целия Европейски съюз.

На форума присъстваха и представители на едни от най-добрите стартъп инкубатори в света като Y Combinator и OurCrowd. Главният оперативен директор на Y Combinator Касар Юнис сподели, че фондът може да се похвали с инвестиции в около 1000 стартиращи компании, сред които и български, чиято обща стойност днес е над 65 млрд. долара. Десет от тях се оценяват на по над 1 млрд. долара, а 100 други вече струват по над 100 млн. долара.

„За да е успешен един стартиращ бизнес той трябва да е уверен в потенциала си, но също така и да е наясно със слабите си страни. Една от най-честите грешки на основателите на компании е, че сякаш остават слепи за слабостите на компаниите си и не им обръщат внимание, вместо да ги отстранят“, допълни Юнис.

Дейвид Старк от OurCrowd обяви, че тази година фондът иска да инвестира около 200 млн. долара, включително в български компании, тъй като вижда потенциал в голяма част от местните стартъпи.

Специално място на конференцията беше отделено на брандинга и на това, какъв трябва да бъде един продукт, за да бъде успешен. Според Алекс Хънтър  от Attache колкото и добър да е един продукт, той не може да разчита само на това. Трябва да се полагат ежедневни усилия за изграждане и поддържане на емоционална връзка с клиентите, тъй като емоцията диктува действията.
Тимо Елиът от SAP изнесе интересни данни за клиентското удовлетворение, според които 73% от хората изобщо няма да забележат, ако брандовете които използват, изчезнат. Същевременно 80% от изпълнителните директори смятат, че предоставят много добро клиентско преживяване, докато само 8% от клиентите мислят така. Според Елиът, за да се постигне добро клиентско удовлетворение най-важен фактор е обслужването на клиентите. Трябва да има и индивидуален подход, на което залагат в своите магазина някои от луксозните модни брандове като Burberry, например.

Търсейки новата ера в технологиите, организаторите бяха отделили специално внимание на впечатляващи идеи от стартиращи европейски компании. Сред тях се откроиха румънците от Vector Watch, които показа умен часовник, който издържа 30 дни с едно зареждане. „Моите колеги в Букурещ буквално рисуват една по една буквите на кирилица, за да я въведем в софтуера на часовника. Кирилицата се използва в България, Русия, Украйна, а това са пазари, които вярваме, че ще се развиват”, коментира търговският директор на компанията Рареш Флореа. Безспорно вниманието на аудиторията беше грабнато от говорещия автомобил, които беше в ролята на ко-водещ на събитието. Целта му беше да демонстрира свързаните автомобили, които имат постоянна връзка с интернет и виртуален облак за обмен и анализ на данни.

След първият ден на конференцията стана ясно, че България е във фокуса на инвеститори и предприемачи, които са готови да инвестират във високите технологии у нас.

Вашият коментар