Инфлация и индекс на потребителските цени през февруари

Индексът на потребителските цени за февруари 2022 г. спрямо януари 2022 г. е 101.4%, т.е. месечната инфлация е 1.4%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 2.9%, а годишната инфлация за февруари 2022 г. спрямо февруари 2021 г. е 10.0% .

Средногодишната инфлация за периода март 2021 – февруари 2022 г. спрямо периода март 2020 – февруари 2021 г. е 5.0%.

През февруари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 3.3%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.3%;
  • облекло и обувки – намаление с 1.0%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.4%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – увеличение с 1.3%;
  • здравеопазване – увеличение с 0.3%;
  • транспорт – увеличение с 1.7%;
  • съобщения – увеличение с 1.1%;
  • развлечения и култура – намаление с 1.0%;
  • образование – увеличение с 0.2%;
  • ресторанти и хотели – увеличение с 1.9%;
  • разнообразни стоки и услуги – увеличение с 1.1%.

През февруари 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз – с 2.5%, брашно – с 4.2%, хляб – с 1.1%, макаронени изделия – с 1.3%, месо от едър рогат добитък – с 2.3%, свинско месо – с 1.4%, месо от домашни птици – с 4.1%, малотрайни и трайни колбаси – съответно с 2.5 и 1.6%, риба – с 0.9%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко – съответно с 3.1 и 2.9%, кисело мляко – с 0.9%, сирене – с 1.6%, кашкавал – с 1.1%, извара – с 2.0%, яйца – с 0.8%, млечни масла – с 4.0%, маргарин – с 4.5%, олио – с 1.0%, ябълки – с 5.2%, цитрусови и южни плодове – с 2.4%, домати – с 27.4%, краставици – със 17.4%, зеле – с 14.3%, пипер – с 23.3%, зрял лук и чесън – съответно с 1.4 и 2.2%, зелен лук и праз – с 4.9%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 1.4%, листни зеленчуци – с 4.1%, маслини – с 5.1%, гъби – с 2.2%, зрял боб – с 1.6%, захар – с 1.9%, оцет – с 1.6%, сол – с 2.1%, кафе – с 6.7%, чай – с 1.5%, минерална вода – с 3.1%, газирани напитки – с 2.2%, ракии – с 1.7%, вина – с 2.3%, бира – с 0.6%, и други.

През февруари 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: свинско пушено филе – с 0.1%, мляно месо (кайма) – с 3.1%, маслиново масло (зехтин) – с 2.5%, картофи – с 0.3%, и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: материали за ремонт и поддържане на жилище – с 2.7%, дърва за отопление – с 0.4%, мебели – с 2.7%, хладилници – с 1.0%, климатични инсталации – с 0.3%, други почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) – с 1.2%, прахове за пране – с 2.5%, дизелово гориво – с 3.5%, автомобилен бензин А95Н – с 3.7%, автомобилен бензин А100Н – с 3.3%, автобусен транспорт – с 0.8%, пътнически таксита – с 0.6%, телекомуникационни услуги – с 1.5%, цветарство – с 6.1%, услуги по обществено хранене – с 2.1%, услуги по краткосрочно настаняване – с 0.6%, бръснаро-фризьорски услуги – с 3.6%, продукти за лична хигиена – с 0.8%, банкови услуги и такси – с 0.4%, и други.

През февруари 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки – съответно с 0.8 и 1.5%, централно газоснабдяване – с 14.3%, газообразни горива за битови нужди – с 0.1%, въглища – с 3.0%, пелети – с 2.4%, бойлери – с 0.6%, прахосмукачки – с 1.5%, препарати за почистване на съдове – с 1.7%, гуми за автомобили и велосипеди – с 1.0%, метан за ЛТС – с 5.3%, телевизори – с 1.2%, персонални компютри – с 0.1%, козметични продукти – с 0.1%, и други.

През февруари 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на: лекарствените продукти – с 0.3%, лекарските и стоматологичните услуги – съответно с 0.5 и 0.4%.

По окончателни данни на НСИ индексът на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.5%, т.е. месечната инфлация е 1.5%.

Хармонизираният индекс на потребителските цени за февруари 2022 г. спрямо януари 2022 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 2.4%, а годишната инфлация за февруари 2022 г. спрямо февруари 2021 г. е 8.4%.

Средногодишната инфлация за периода март 2021 – февруари 2022 г. спрямо периода март 2020 – февруари 2021 г. е 4.2%.

Според ХИПЦ през февруари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 3.2%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.4%;
  • облекло и обувки – намаление с 0.9%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – намаление с 0.2%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – увеличение с 1.4%;
  • здравеопазване – увеличение с 0.3%;
  • транспорт – увеличение с 1.1%;
  • съобщения – увеличение с 1.1%;
  • развлечения и култура – увеличение с 0.1%;
  • образование – увеличение с 0.2%;
  • ресторанти и хотели – увеличение с 1.6%;
  • разнообразни стоки и услуги – увеличение с 0.9%.

По окончателни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%.

Индексът на цените за малката кошница за февруари 2022 г. спрямо януари 2022 г. е 102.1%, а от началото на годината (февруари 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 103.9%.

През февруари 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • хранителни продукти – увеличение с 3.8%;
  • нехранителни стоки – увеличение с 0.6%;
  • услуги – увеличение с 0.1%.

По окончателни данни на НСИ индексът на цените за малката по състав кошница за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.7%.

Вашият коментар