Атанас Узунов: 90% от болестите са в следствие на неправилно хранене

Атанас Узунов и режимът му за здравословно хранене, и изобщо начин на живот, са добре познати на българския народ. Достигнал е до хиляди хора, на които е помогнал да започнат на чисто, като се отърват от болестите и натрупаните вредни вещества в организма им. Като всяко истински ценно нещо и това призвание идва след лично преодоляно предизвикателство.

Едно време Атанас Узунов е бил на мястото на тези, на които сега помага. Личното преживяване се превръща в личен пример и така веригата на здравето всеки ден добавя към себе си по една нова брънка.

С него разговаряме не само за режима, но и за социалната ни култура и грижа за младото поколениe. Какво се изисква от нас, какво е желателно да избягваме, но най-вече какво ни кара да се чувстваме щастливи.

Г-н Узунов, разкажете ни като за начало за Вашия режим. Какво представлява той, за колко време се изпълнява и до какви промени в тялото и организма води.

На фона на пандемията от затлъстяване, този режим премахва вредните храни и ги замества с такива, от които не само ще отслабнем, но и ще оправим поразиите, които сме си докарали с храна. 90% от болестите са в следствие на неправилно хранене.

Махат се брашно, захари, натурални сокове, газирани напитки. Олиото за готвене се замества със зехтин, масло, мас, кокосово масло. С последните три може да се пържи на висока температура. Те не остават в организма под формата на мазнина, а циркулират в кръвта и дават енергия.

Режимът се прави цял живот. Той не е диета, така че ако хората искат да са здрави, да спят по-добре, да се усмихват повече, трябва да го превърнат в свое ежедневие.

Трябва да подчертая, че режимът не изключва месото, но то е силно ограничено. Спокойно може да се използва и от вегетарианци. Рибата обаче е задължителна поне веднъж в седмицата. Това е най-чистото и полезно месо от всички.

Има и режим на задържане, по време на когото могат да се приготвят сладкиши и торти, но не с рафинирана захар и  царевично брашно, а с бадемово. Веднъж в месеца всеки човек може да си позволи и да отиде на пицария, да хапне бургер или нещо друго.  

Истината е, че въпреки думата „режим“, в него изобилства от разнообразна храна. Яде се до ситост – два пъти на ден, вместо четири-пет пъти, защото организмът се нуждае от почивка.

Самият Вие сте имал здравословни проблеми, преди да обърнете специално внимание на себе си. Кой бе обърни камъкът, който Ви накара да промените начина си на живот?

За две-три години бях успял да стигна до 140 кг. от неправилно хранене. Лошото е, че с това напълняване нито се чувствах добре, нито се харесвах визуално, но се отключиха и сериозни проблеми с кръвното ми. Аз съм и бивш регистриран хипертоник. Задушавах се през нощта, а бях едва на 32 години. Пробвах различни диети, предложени от всякакви специалисти, но не действаха. Никой не ми казваше какво трябва да направя, а ако казваше, то беше грешно. Аз съм отражение на хилядите хора в групата ми, а и хилядите извън нея.

Започнах със себе си. Казах си, че не върви на човек в началото на 30-те да се чувства така, да гълта хапчета, а ставаше и по-зле. Знаех, че някъде трябва да има нещо по-правилно и различно от това, което говореха „специалистите“, и трябва да го намеря. Започнах да търся, да чета денонощно, открих точния източник, гледах много видеа и лекции, които ми пращаха от чужбина. Малко по малко започнах да прилагам режима върху себе си. Което виждах, че не ми се отразява положително, го променях. Започнах сам да избистрям грешките за собствения ми организъм. Исках да разбера защо човек пълнее, коя храна може да бъде заместена.

С времето сглобих един режим по себе си. Той е направен през 2021 година с много разновидности. А самото кето хранене е направено от много умни хора преди дълги години, от които се уча.

Моята диплома е хилядите хора, които са отслабнали и оправили страшни болежки чрез него.

Изобщо нужно ли е ножът да опре в кокала, за да осъзнаем, че трябва да променим нещо в ежедневието си? 

При мен опря! За съжаление, фактите са налице – затлъстяването се е увеличило главоломно и при възрастните, и при децата. За 30-40 години например диабетът се е увеличил със 700 пъти. Затлъстяването се отразява и на психиката, води до изпадане в депресивни състояния. В България проблемът с депресията при пълните хора, особено при жените, силно се подценява. Много се радвам, когато хората ми пишат, че вече не се срамуват да излизат, вече имат самочувствие. Едва ли някой може да си представи колко щастлив се чувства човек, когато за 10 месеца свали 30 кила. Всичко му се променя.

Стресът, забързаното битие, притеснението, градската мръсотия – всичко това също се отразява неблагоприятно на организма ни. Как можем да се „спасим“ от тези малки неволи, които често дори не зависят от нас?

Абсолютно съм съгласен! Има неща, от които можем да се спасим, има такива, от които не можем. Нека разгледаме стреса. Когато човек се храни добре, неговата психика и тяло са здрави и той по-спокойно възприема проблемите и ги разрешава.

Ако е в депресия и се тъпче, ги решава по-трудно. Защо? Защото захарта и рафинираните въглехидрати те карат да се чувстваш нещастен. Имаш спад на кръвна захар, което означава спад на настроение и не можеш да се съсредоточиш.

Що се отнася до мръсотията и забързания начин на живот – там не може да се помогне, но може денят ни да минава по-леко. Най-малкото се събуждаме бодри, наспали сме се за 5-6 часа, вместо за 8-9. Няма ги сенките под очите, защото сме отказали глутена, кожата се изчиства и т.н.

Какво място заема спортът в режима? И като цяло, ако ги съпоставим, кое е по-важно – спортуването или здравословният начин на хранене?

За мен 80% е храненето, 20% е спорт. Когато човек започне да отслабва, в началото ще си прави кратки разходки. След време ще започне да потичва, след още време ще тича. Спортът е изключително важен, но колкото и да се потим и тренираме, ако се приберем в къщи и не се нахраним правилно, всичко отива по дяволите. Само една чаша Кока-Кола е равна на 45 мин. крос.

Аз също съм бивш спортист и макар любимият ми спорт да е футболът, най-хубавото нещо е ходенето и плуването.

Какво е мнението Ви за хранителните добавки? Одобрявате ли ги, или смятате, че вредят?

Изключителен привърженик съм на витамините. Тялото ни се нуждае от витамин C, D, цинк, колаген, магнезий. Няма режим или диета обаче, които да ни набавят нужните за деня витамини. В храната се съдържат количества, но те не са достатъчни. Давам пример – за да си набавим нужния за деня витамин C, трябва да изядем кило и половина лимони. Те обаче съдържат фруктоза, причиняват киселини и т.н. Рафинираните въглехидрати пък опустошават абсолютно всички витамини в организма, особено магнезия.

Затова препоръчвам хората да пият витамини. Има много качествени такива, в които не се съдържа химия или е съвсем малко.

А за гладуването? Всички знаем, че то може да изчисти организма, но също така и да му навреди, в някои отношения.

През 2016 година японският учен Йошинори Осуми спечели Нобелова награда, като доказа, че единственият начин клетките да се обновяват (автофагия) е чрез гладуване. Случват се толкова положителни неща в организма, че не могат да се случат по друг начин. Но в никакъв случай гладуването не бива да е екстремно и крайно, защото води до ленивост, ниско кръвно, нисък пулс, чупене на нокти.

В режима ми е включено здравословно почасово гладуване от по 36 часа, два пъти седмично, но не в последователни дни. През това време си на вода, кафе, чай. Преди гладуването и след него, човек трябва да е приел хубава, силна, питателна храна. Както съм го нарекъл „глад-празник“. Това е страшен лек и е изключително полезно да се прави, дори да е за 16 часа.

Кои са най-здравословните естествени продукти, които земята ни е предоставила?

На първо място, поставям зеленолистните зеленчуци, като спанак, коприва, броколи, зеле, лапад, маруля, зелен фасул. След това червените плодове, които са с най-ниска фруктоза – малини, боровинки, къпини и ягоди. На трето място, слагам останалите плодове и рибата. 

Колкото и странно да Ви звучи, ако хората приемат твърде много плодове, черният дроб се омазнява. Получава се от много фруктоза и ядене на рафинирани въглехидрати, защото захарта се превръща в мазнина, която полепва не само по дроба, но и по другите органи.

Има хора и медии, които упрекват режима и като цяло популярността Ви. Определят я като лесна печалба.

В света няма режим, който да работи толкова много и да е безплатен. Навсякъде се влиза с 50 евро в групата и с още 50 се купува режима. В моята група, в която присъстват 430 000 души, се пишат въпроси, на които аз и администраторите отговаряме абсолютно безплатно. Това е без прецедент по целия свят. Ако някой ми каже, че на мое място би го направил безплатно, ще му стисна ръката.

Ако исках бърза печалба, досега щях да се чудя какво да си правя парите. Аз имам книга, която струва 22 лв., и то за хора, които не искат да влизат в интернет. Отделно се занимавам и с добавки, които са тествани и са на високо качество. Нека тези медии сметнат колко ми е печалбата.

Има и друго, че каквото и да направиш в България, винаги ще се намерят хора, които да плюят.

Био продуктите са много по-скъпи от обикновените. Това лишава голяма част от обществото от възможността да се храни здравословно, особено ако живеем в града, а не отглеждаме сами реколтата си.

Аз рядко ходя в био магазини. За мен био не означава, че задължително е хубаво. Пазарувам от нормални магазини, взимам си и домашни продукти. По фермерските пазари е пълно с качествена и чиста храна от производители.

На второ място, трябва да се отчете, че един човек, хранещ се с рафинирани въглехидрати, днес яде по четири пъти на ден. Влиза в магазина и пълни количката си. Аз ще вляза в магазина, ям два пъти дневно, и количката ми ще е три пъти по-празна. Няма да ходя и до аптеката, след това. Сравнявайки разходите, аз може да си тръгна и с повече спестявания от него.

Огромен проблем в България е лошото и нездравословно хранене в училищата. Има хора и организации, които от години се борят срещу тази порочна система, но без успех.

Аз също имам дъщеря. Ще Ви разкажа един интересен случай: аз ѝ взимах купони да обядва в стола. Те обаче се продаваха в лавка. Като ходех да ѝ купувам, в лавката работеше момиче, което следваше моя режим. Толкова ѝ беше неудобно, че навеждаше глава, като ме видеше. Тя нямаше никаква вина, просто работеше там.

Е, не може в едно училище да влезеш в лавка и да има само боклуци, с които тровят децата. Нямате представа колко много родители ми пишат за децата им, които на 12-13 години са по 70-80 кг. Добре, нека половината рафтове от тези лавки са със сладки и снаксове, но другата половина да се зарежда с плодове. Само че няма кой да го направи.

В САЩ, във всяко училище има вендинг машини за хот-дог, чипсове, безалкохолно. Направиха проучване, като в седем училища премахнаха машините за една година. Резултатът – затлъстяването в тях намаля с 35%.

Като за финал, какво бихте посъветвали читателите ни? Коя е първата стъпка, която трябва да предприемат за един по-здравословен начин на живот?

Съветвам ги да се запознаят с режима, да обърнат внимание какво слагат в устата си, защото то минава през целия организъм, и да търсят болестта на дъното на чинията.

Повече информация за режима на Атанас Узунов можете да научите от групата му във Facebook – ТУК, както и от сайта For Life ТУК

Коментари (1)

  1. Статията ми беше интересна. Адмирации за Атанас Узунов. Не съм му пробвал режима, но за хората които се интересуват , ще препоръчам режима „по Зоната“. Ползването на сайта е абсолютно безплатно. Горе- долу нещата са същите, но там няма гладуване, а по-често хранене. Повече хора вече наистина обръщат внимание на правилното хранене, което трябва да се превърне в начин на хранене.

    Отговор

Вашият коментар