Илхан Шахин, „Дестан“: Пандемията накара хората да търсят истинските продукти

Илхан Шахин е собственик и управител на млекопреработвателното предприятие ДЕСТАН и вече 27 години компанията му се занимава с производство на български млечни продукти. Мандрата се намира в Силистренското с. Искра и работи директно с ферми от Североизточна България, като произвежда основно сирена и кашкавали по традиционни български рецепти. Потърсихме го, за да ни разкаже как да разпознаваме истинските млечни продукти, за какво да внимаваме и как се развива секторът в условията на пандемия.

Г-н Шахин, вече повече от година, пандемията оказва влияние освен върху живота ни, а и върху цялостната икономика на страната и света. Като виден представител на млечния сектор в България, какво е мнението ви за динамиката и непредвидимата обстановка в бранша?

Ще отговоря на въпроса ви отзад напред – от чисто потребителска гледна точка. Кристално ясно е за всички, че хората започнаха да обръщат внимание на здравето си, даже и тези, които са скептично настроени спрямо вируса. Определено се забелязва, че опитвайки се да поддържат добър имунитет, хората все повече започнаха да търсят качествена храна. В този ред на мисли, динамиката в нашите графики е експоненциална, а това само ни мотивира, понеже в такъв момент осъзнаваме че 27-годишният труд да произвеждаме само качество, в този момент дава най-яркия си резултат. Относно непредвидимостта на ситуацията, смятам, че тя ни събуди от един доста дълбок и продължителен сън, а именно тази непрекъсната рутина, пред която се бяхме изправили, чисто като производители и търговци, в това число и целият бизнес. „Форсмажорно обстоятелство“ за всички ни присъстваше само в договорите, но никога не се замисляхме за същината на това понятие… но ето, че дойде времето да се научим да сме истински стратези, а тези, които не успяват – „естественият подбор“ започна да си казва думата. Във вътрешнофирмен аспект имахме доста затруднения в организацията на работния процес, понеже постоянно имаме заболели служители и се налагаше да работим в съкратен състав при увеличаващи се заявки. До ден днешен имаме проблеми с доставки на консумативи, а непрекъснато се увеличават цените на всякакви производствени единици, в това число амбалажи, горива и т.н.

Имаше ли фирми във вашия сектор, които преустановиха дейността си?

Според справките за изминалата година в България се наброяваха около 240-250 мандри. Аз лично нямам информация за колеги преустановили дейността си, но има такива със сериозно намаляване на производството. Нашият сектор не е елементарен, изисква се сериозна организация, квалифицирани екипи и усърден труд. Това са фактори, с които не всеки успява да се пребори и в такива случаи се изпитват сериозни трудности.

От потребителска гледна точка, няма как да не ви попитам, допринесе ли пандемията с нещо за подобряване на качеството на млечните продукти, или напротив?

В нашата организация хигиенните навици винаги са били приоритет и всеки който ни познава, може да го потвърди, убеден съм! Поради тази причина, при нас не се промени особено рутината, имаме строги хигиенни изисквания за всеки етап от добиването на млякото, през производството на продуктите ни, до пакетирането и доставянето до търговската мрежа. Работим в строга колаборация с всички наши отдели, за да запазим това вече 27 години. Когато стане въпрос до колегите от бранша, не мога да съм сигурен, но определено имаше такива, които промениха организацията си, за да могат да отговорят на хигиенните изисквания при наличната ситуация!

Как да разпознаваме истинските млечни продукти – в които има само и единствено мляко и закваски?

Винаги когато ми задават този въпрос се сещам за нещо друго от съществено значение, а именно, че вкусът на потребителя вече е изкривен. За съжаление голяма част от хората са свикнали с евтините продукти, в които има вода и евтини консерванти. В този ред на мисли, колкото и клиширано да звучи, в случая цената е от водещо значение. Не можете да си представите колко трудно е да се произвеждат истински качествени продукти – само от мляко и то по автентични рецепти – вече толкова години го правим, всеки ден, затова и не се славим с евтина продукция, но сме горди, че голяма част от хората вече го оценяват и както казах в началото на разговора, все повече хора ни избират, когато търсят истински продукти.

Какъв е стандартът – колко литра мляко са необходими за килограм сирене или кашкавал?

За килограм сирене се използват около 6-7 литра мляко, а за килограм кашкавал  10-11 литра. Държа да отбележа, че от огромно значение е млякото, в това число българското сурово мляко е най-хубаво, именно затова работим само с български фермери, които в нашата практика наброяват около 80-90 фермери от Североизточна България!

Контролира ли се това от държавата?

През последните години държавата се опитва да налага стандарти в това отношение, но за съжаление мандрите усърдно променят технологията си, за да намалят цената и да потиснат пазара, както казах- на цената на добавки и „скъпа“ вода. За съжаление, голяма част от потребителите се поддават на тази стратегия, за да спестят 2-3 лева от кг сирене или 3-4 лева от кг кашкавал и да хапнат продукт, който е представен за истински. Да не забравяме и вредното влияние на т.нар. „добавки“ и върху здравето, така, че определено част от спестените пари заминават в аптеките за лекарства. В това отношение между другото, добра роля играят потребителските организации, които анализират продуктите от пазара. Смятам, че все по-активно трябва да се изследват продуктите от пазара.

Как се справяте с недобросъвестните конкуренти, които използват вода, мляко на прах или палмова мазнина за своите продукти или, както вие отбелязахте, всички тези добавки?

Ние като организация сме безсилни срещу техните практики. Основният ни инструмент е да произвеждаме това, което винаги сме – качество! Разчитаме на нови правила или по-точно на нормативни промени в Закона за храните, касаещи определени параметри на млечните продукти – като съдържание на вода и масленост в сухо вещество.

А можем ли с просто око да разпознаем такъв продукт – какви са  например разликите между тези продукти и вашият?

Разпознаването на око е трудно, изискват се доста познания, трудно могат да се различат от потребителя. Определено тези с високо съдържание на вода са по-меки, но както и споменах, цената е от основно значение, колкото и клиширано да звучи!

В последната една година броим 5 месеца, в които беше забранено на ресторантите да работят, в момента пак се налагат рестрикции, отрази ли се това при вас?

Нашата продукция се предлага в ресторанти, които наистина държат на качеството на продуктите си. От общият ни брой клиенти, около 15% са ресторанти, затова при нас не се усети спадът, поради съществената компенсация от страна на големият брой магазини, с които работим и отделно. Междувременно значително нарасна процентът на нашите потребители.

Въпреки, че е изключително сложно, динамично и наистина непредвидимо, какви са личните ви очаквания за развитието на бранша до края на 2021 г.?

Процесите са доста динамични в условия на пандемия. В нашата компания работят прекрасни кадри, както в производството, така и в логистиката и маркетинга. Вярваме, че през тази година ще имаме още по-добри резултати. Практиката доказва, че хората ценят истинските продукти и това е абсолютен факт, затова ние ще продължим да произвеждаме това,  с което сме се доказали. На всички желая да останат в добро здраве и да се хранят с качествена храна!

Снимки: архив Дестан

Коментари (3)

  1. В Пловдив не съм виждал продукти на тази мандра. Някой, ако може да каже от къде да си купим ще сме благодарни.

    Отговор
  2. Да бе.И докато хората търсеха истински продукти Вие побързахте точно в пандемията да дигнете цените.

    Отговор

Вашият коментар