Кое е по-заразно – коронавирусът или чалгата?

С голям интерес научих за скандала с работата на нощния клуб „Сохо“ в разрез със санитарните разпореждания. Чу се, че в купона участвал и заместник-кмет. Въпреки че не съм сигурен дали изобщо останаха хора на ръководни административни позиции, които да са здрави към момента. Положението е наистина сериозно и няма смисъл да се задълбочавам в тази посока – има достатъчно изразени мнения и публикации. Заслужава си обаче да се помисли в по-задълбочен и мащабен план. Защо се стигна до положението, че чалготеките са основно място на развлечение и нощен живот, включително и на политическия елит? Далеч съм от мисълта, че всички хора трябва да слушат опера, класическа музика и валс, аз също не го правя, но ми изглежда несериозно зрели мъже и жени с високо обществено положение да вдигат ръце, да щракат с пръсти и да маат гьобеци във вихъра на диви ориенталски ритми. Работата става още по-забавна от факта, че голяма част от мъжкото интензивно присъствие в такива заведения е иначе силно патриотично настроена и има татуировки от рода „България на три морета“, ликове на революционери като Васил Левски и Христо Ботев, които със сигурност не са си дали живота в борба срещу източното потисничество, за да могат потомците им все още да се намират във властта на зурните и кьочеците.

Очевидно този вид удоволствия са били разпространени из низините на градската култура по нашите ширини и дължини открай време. Ако знаете какви неща пише Любен Каравелов в своите „Записки за България и българите“ точно за Пловдив, направо ме е срам! По-малко от две десетилетия след Освождението Алеко описва начина на забавление на неговия Бай Ганьо така: откъм циганската махала се зачу музика… Музика! Да описвам ли тази музика, която цяла нощ се е подвизавала в кръчмата на Топачоолу, пред която самият кръчмар се е кълчил и пял: „Вангелито чевре шило, на чеврето съгрешило, я гръмни, боже, удари ме и по-скоро прибери ме.“ Да описвам ли на крака заспалия цигулар с цигулка, лениво опряна едва ли не на корема му? Да ви казвам ли за кларнетиста, който или съвсем не свири, или пък като бесен ще надуе кларнето, ще надуе лицето си, ще изпъкнат жилите на шията му, ще изпъкнат кръвясалите му очи и струва ти се, че още малко напън, и една страшна епилепсия ще смае слушателите? Не, няма да ви описвам музиката, защото мисля за достатъчно да ви кажа само, че тези музиканти бяха à la бай Ганьо.

Голямото перо на убития без време велик писател казва всичко – чалгата е дълбоко заложена в ДНК-то на българина. И нещата се развиват към повече показност и вулгарност. По времето на Бай ни Ганя текстовете са били просто закачливи и двусмислени, а сега – Леле майко! Доколкото имам информация в чалготеките са много на мода така наречените Бом-бок партита. Не знам дали организаторите им и участниците знаят истинския смисъл на думата. Както много други неща в нашата битова култура и тук влияние е оставил турският език. Тъй като моята преподавателка по османотурски – доц. Мария Калицин казваше – за филолога няма мръсни думи, аз макар и историк, пояснявам – бок, означава лайно. От там идва и думата боклук, която буквално означава торище. Не случайно в Турция за смет или отпадък използват друга дума – чоп. Представката бом, в случая се явява дума за подсилване на значението – характерен белег на турския език – тя представлява три-четири буквено съчетание, поставяна пред съответното прилагателно и започва със същата буква като него. От този род са например и до днес употребяваните у нас кос-коджа (много, съвсем голям), диби-дюс (съвсем, много равен, чист). Така че бом-бок означава съвсем, изцяло или напълно лайнян. Страхотно мото за купон! Даже май и заведение с това име щеше да се открива някъде, доколкото си спомням.

Още по-неприятното е, че и другата най-популярна музика у нас през последните години – рапът, макар и с произход от запад, все повече се чалгизира. Клипове, текстове, ритми, пози – в голяма част от случаите разлика почти няма. От самолет се вижда, че много от т. нар. R&B изпълнители искрено завиждат на успехите на своите чалга колеги. Според мен по тази причина се стигна до евтиния маркетингов трик Криско и Галена под напълно случайния призив на Н. Цитиридис да запишат кьочек, който за три дни има над милион и триста хиляди гледания. Та такова е положението! Народът иска да се забавлява по народному. Няма никакво значение, че съществува по-висока култура – музикална и като цяло, че всъщност Алеко се е опитал да осмее тези изблици у своя герой и идеологически противник.

Тежненията към чалгата не заглъхнаха по време на наложената отгоре естетика на естрадата по време на социализма. Народът с охота се отдаваше на ритми на съседни балкански народи, а се разпространяваха апокрифно и нашенски изпълнения. В последните десетилетия всички пречки и прегради се сринаха и чалгата е царицата на българската популярна музика. Не че няма и други стилове и техни последователи, но де сте чули рок, джаз клуб или пиано бар да са нарушили разпоредбите? Но чалгакултурата е всесилна. Тя не се спира пред забрани и вируси. Тя е агресивна и всепоглъщаща. По време на абитуриентските балове, проведени тази година отново заради пандемията в края на юни, ми разказваха следния случай: Много хора, последователи на старото хипи движение, но не само възрастни, а и млади, се били събрали на Бунарджика да посрещнат слънцето на 1 юли. Както се знае обаче, традиция е и абитуриентите да се качват на хълма и тази година двата потока съвпаднали. Рокаджиите били възмутени от чалгаритмите, с които се появили зрелостниците, а още по-тъжно било, че това били възпитаници на Английската гимназия. Нещо, което доскоро изглеждаше истинско кощунство.

Някога тези музики бяха възприемани от техните противници като еталон на простащина, сега обаче положението е доста по-сложно. Освободените съвременни нрави правят все по-трудно налагането на критерии на обществения морал, когато става въпрос за забавление и лично пространство. Затова всеки е оставен на собствената съвест.

Ясно е: пандемията ще отмине, чалгата ще остане. При всички положения не трябва да се толерира повлияната от чалгата култура да излиза извън зоните за развлечение.

Вашият коментар