Вместо ИкономиКафе: ИПИ за икономическите мерки на новото правителство

Тазседмичната статия от рубриката ИкономиКафе се забави, тъй като държавата ни е в доста деликатна полит-икономическа ситуация. Решихме да изчакаме събитията, за да погледнем върху бъдещето на страната ни – или поне да ви споделим мнението на икономисти. Вместо ИкономиКафе, тази седмица ви споделяме статия от сайта на Института за пазарна икономика (ИПИ), в която специалистите разделят приоритетите в Програмната декларация между ГЕРБ и Реформаторския блок на 3 част – добри, такива, за които има опасност да бъдат провалени, и неясни. Публикуваме част от статията без редакция, а целия текст може да видите от сайта на ИПИ от този линк:

Дойде ред да разберем конкретните намерения на новото правителство. Приоритетите в Програмната декларация бяха представени като „ ясен и точен ангажимент” на подписалите я.

Когато се прави документ след тежки консултации между разнообразни интереси е нормално да има противоречия, та дори и взаимоизключващи се намерения. И все пак, очаквахме да има по-голяма последователност, защото водещите в преговорите са хора, които вече имат управленски опит и трябва да са наясно с основни категории като проблем, цел и решения. Част от приоритетите са посоченo ясно, но други са второстепенни и третостепенни недобри решения на отделни проблеми, а трети – нямат много общо с настоящите предизвикателства.

Както и да е, желанието за и необходимостта от правителство, което сега и веднага да започне работа, сякаш дават превес и са причина да се гледа донякъде снизходително на нелогични мерки в програмата.

Конкретен коментар

Когато се формулира публична политика и се изготвя план за действие задължително е да има някакъв тест за разумност и осъществимост, който да възпира лобистките или вредните политики.

В предложените приоритети виждаме наличието на подобен тест, а именно намерението за въвеждане на „задължителна предварителна оценка на въздействието на законодателните и нормативните актове”. Ако това стане факт, поне половината от идеите, изброени в програмната декларация няма да се осъществят, защото ще има анализ, който да показва, че очакваните ползи са много по-ниски от очакваните разходи или пък няма да получат подкрепа по време на обществените консултации.

Единственият начин да се прилага методът за оценка на въздействие на законодателството е наличието на политическа воля. Явно е налице. Сега остава да се действа и то бързо, т.е. от началото на годината или най-късно от март 2015 г. да се въведе правилото (и ефективно да се прилага) да не се разглеждат проекти на нормативни актове без оценка на въздействието, включително и в парламента.

снимка: Дали е имало полза от протестите?

Вашият коментар