Безплатен градски транспорт, ама в Талин

Първата столица в ЕС, която предложи на своите жители безплатен обществен транспорт, това е столицата на Естония Талин. Това дело цели да бъде намалено до минимум използването на лични автомобили за придвижване в града.

Решението на местната управа обаче, предизвика различни реакции – някои са чувстват засегнати, а други намират решението за предизборен трик.

Така или иначе, факт е, че от началото на годината да се качиш на автобус, трамвай или тролейбус в Талин не струва нищо за жителите на града, който по население доста прилича на Пловдив – 420 000 жители, но изглежда само по население. Всичко, което се изисква от жителите на естонската столица, кавайки се на обществено превозно средтсво е да покажат специален пропуск, който гарнатира легалното позване на  схемата.

Мнозина от живущите в Талин изпитват затруденния да свикнат с новата система, при която трябва да използват карта, която да „покажат“ на електронен четец във сяко превозно средство. Това обаче е лесно смилаемо, ако се вземе предвид финансовата облага.

При средна месечна работна заплата в Естония от около 900 евро ( колко милсите е в Пловдив? – 350-420 лева, което си е 180-200евро!) и предвид, че около половината от населението на града разчита на обществения транспорт, за едно четиричленно семейство тази новост ще внушителна сума пари, предвид годишните транспортни разходи.

Полюсно различни са нещата за онези, които не са жители на града. За студентите от крайбрежния курортен град Парну например, които не са жители на Талин, няма безплатно возене. Макар да пребивават в столицата, ако нямат жителство там, те трябва да си плащат.

Картите за студенти дават 8,50 евро студентска отстъпка от стандартната такса от 23 евро. Междувременно, посетителите трябва да плащат 1,60 евро за билет.

Живущите в селеските райони около столицата пък, настояват  транспортът в столицата, където на мнозина се налагат да ходят например до държавните служби, да бъде безплатен за всички. За нередовните пътници глобата за возене без билет може да достигне 60 евро – това е почти равно на месечната помощ за безработните в Естония.

Властите пък настояват, че безплатното пътуване има за цел да насърчава жителите да оставят автомобилите си у дома. Това трябва да доведе до облекчаване на замърсяването на околната среда, както и до намаляване на задръстванията в живописния исторически център на града. Проектът ще струва на общината около 12,4 милиона евро годишно, което е около една четвърт от годишния й бюджет за транспорт в града.

Интересно решение на държавните случжители в Талин, от което пловдивските им колеги бива да се поучат.

transport_talin

 

 

Вашият коментар