Изкуството през призмата на деца със специални нужди

За първи път в България младежи с аутизъм, хиперактивност и Даун ще могат да се насладят на създаден за тях спектакъл от Държавна опера Стара Загора


Светът изглежда по подобен начин за нас. Небето, гората, вълните, отношенията между хората, изкуството. Само че има едни специални личности с уникално светоусещане – децата с аутизъм, хиперактивност и синдрома на Даун. Те чуват звуците по различен начин, светлината, движенията, цветовете, близостта я изпитват другояче.                                                                        

В стандартните оперни и театрални спектакли има динамика и сила, която не е в синхрон с техните възприятия. Някои държави са измислили специално представление, за да може децата в тези спектри да се чувстват комфортно и да се доближат до изкуството. България не се е погрижила на тази тема, докато не идва операта в Стара Загора, за да промени това.

Проектът „Ние сме музиканти” влезе в топ 3 на конкурса за иновативни образователни продукции на асоциацията на европейските филантропи за опера и балет „FEDORA“ – най-престижната европейска платформа.

Разговаряме с Мирчо Христов експерт международни партньорства и проекти на Държавна опера Стара Загора.


Какви цели си поставя проектът „Ние сме музиканти“?

Проектът си поставя няколко цели. Основната е да се създаде първият оперен сензорен интерактивен спектакъл, подходящ за деца и младежи със специални потребности. Той ще бъде предшестван от музикални работилници, целящи да запознаят децата с класическата музика, балета и музикалните инструменти, които се използват в оперния оркестър, както и да проверят доколко заниманията с музика подобряват състоянието им.

Какъв тип специалисти участват в създаването на представлението?

Съвременни изследвания показват, че заниманията с музика подобряват социалната комуникация и слухово-двигателната свързаност сред деца с разстройства от аутистичния спектър и макар че проектът няма за цел да излезе с научно изследване по темата, в неговата реализация освен артисти, ще вземат участие и ресурсни учители и психолози, които биха могли да споделят впечатленията си и да получат обратна връзка от родители доколко такъв ефект е бил постигнат. Работилниците ще ни помогнат да съберем впечатления как различните деца реагират на музиката и да подберем възможно най-подходящата за тях, която да звучи на представлението.


Към кои деца е насочен?

На английски тези спектакли се водят sensory-friendly или relaxed performances. В България досега не е създаван такъв и това би бил първи, пионерски опит. „Ние сме музиканти“ е името на представлението. То е насочено към всички деца и младежи, но е особено подходящ за такива с поведенчески – например Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, сензорни – разстройство на сензорната обработка и развитийни разстройства, например разстройства от аутистичния спектър, синдром на Даун и други.



Защо е важно да има специално адаптирано представление за тях?

Децата с подобни предизвикателства нямат възможност да посещават театрални, кино или оперни спектакли, тъй като са чувствителни в различни отношения – някои от тях реагират негативно на звуци, други на светлина, трети нямат достатъчно ресурс да стоят кротко на едно място за продължителен период. Динамиката в една кино прожекция предполага честа смяна на тези фактори, които могат да се окажат сериозно дразнители за децата. Ситуацията с операта и театъра е една идея по-моделирана, но и там има промяна на осветлението, или липса на такова, което също не е окей и може да предизвика плач или нужда да се излезе от залата, което ще повлияе на преживяването на останалите посетители.

При сензорен спектакъл осветлението, озвучаването и декорите са подбрани по начин, който е максимално инклузивен, приобщаващ, недразнещ младежите със специални потребности, като освен това се предвижда и гъвкавост в режима на влизане и излизане, както и обособяването на специално тихо пространство, в което родителите могат да изведат децата си, за да се успокоят и отново да се върнат в спектакъла, когато са готови. Разбира се, тези условия не гарантират, че абсолютно всяко дете със специални потребности ще се чувства комфортно, тъй като особено при тези с аутистично разстройство спецификите от дете до дете са изключително индивидуални и за едно може да е добре, за друго да не е. Все пак подборът на тези аспекти създава една доста подобрена среда, която предоставя възможност за включване на повечето деца с подобни разстройства. Този спектакъл ще даде възможност за досег до култура и социално включване на лица, които досега на практика не са имали възможност да се насладят на магията на операта, а вероятно и до каквото и да е друго сценично изкуство.


Какви са примерите в чужбина?

Relaxed performances са разпространени в САЩ, Австралия и Западна Европа. Ние сме проучвали опит от американски опери и научна литература в тази посока, а режисьорът Уши Хорнер, която сме поканили да разработи спектакъла, има опит със създаването на подобни интерактивни детски спектакли в Австрия и ние вярваме, че ще успеем да направим нещо изключително смислено и полезно. За да се получи обаче е важно да разкрия, че трябва усилена работа на всички партньори – както на творческия екип, така и ресурсни учители, психолози, доброволци и младежки работници. Освен по самата артистична част, се изисква и работа с младежите и най-вече техните родители, защото много често те живеят в страдание или отричане и са нужни доста разговори с тях, които да ги убедят, че всичко това е полезно за децата им.


Смятате ли да правите още такива спектакли, с които да пътувате, за да достигнете до повече хора?

Ако спектакълът получи финансиране, той ще гостува и в други градове в страната. Разходите за него са изключително големи, поради факта, че е свързан със сериозно проучване и включване на психолози и образователен екип, които да подкрепят целия процес на създаването му, както и да се обезпечат инструментите, техниката и екипа за провеждане на музикалните работилници сред децата със специални потребности, а също и създаването на удобства за децата при тяхната визита в операта.

Какви средства са необходими?

Предварителните ни изчисления показват, че ако не спечелим наградата на FEDORA, ще ни трябват минимум 80 000 лв, за да реализираме нашия проектен замисъл, като в този случай няма да можем да представим спектакъла в Албания, тъй като средствата няма да ни стигнат за пътуване до там. Като финалисти в надпреварата на асоциацията на европейските филантропи за опера и балет „FEDORA“ имаме възможността да представим идеята си на международно ниво и да разгърнем кампания за набиране на средства за нейното сбъдване, която се координира от организаторите на конкурса. 

На специална сесия за представяне на проектите финалисти пред донори, френската компания Variations International и частни донори от общността на FEDORA обявиха своята подкрепа с т.нар. matching funds в размер на 4000 евро – което значи, че ще удвоят сумата събрана до 4000 евро от операта (ако съберем 4 000, те ще ни предоставят още 4 000). Ако съберем сумата от 8000 евро, ще успеем да обезпечим закупуването на музикални инструменти за провеждането на работилниците, което е добро начало на нашата инициатива.


Как могат хората да помогнат?

Всеки, който харесва идеята ни, може да ни подкрепи с дарение на специалната страница на проекта ни в платформата FEDORA тук: https://www.fedora-platform.com/discover/nominees/we-are-musicians/360 . Ако спечелим необходимото финансиране, ще са ни от полза и контакти с организации, които работят с деца и младежи с развитийни разстройства, родители и родителски кооперативи, за да научат за спектакъла и да помислим за възможности как биха могли да го посетят.

Какви проекти задминахте?

Преди да достигнем фазата на финалите, бяхме short-listed заедно с още 9 оперни компании, чиито идеи бяха на своеобразен полу-финал. Сред конкурентите си личаха имената на Шведската кралска опера, Виенската държавна опера, Датската национална опера, Garsington opera, операта в Монпелие и други съвременни оперни компании.

На финала сме заедно с белгийската компания Platform K, чието предложение е свързано със създаването на обучителна програма по балет и съвременен танц за лица със специални потребности. Другият ни конкурент е италианската компания L’Albero, която кандидатства с общностна опера базирана на „Кармен“ на Бизе, която ще бъде създадена с участието на млади жени, жени мигранти и жени със специални потребности.

Вашият коментар