Хенк Хаима (Henk Haaima) е арт директорът на водещата агенция за дигитален дизайн в Холандия Mirabeau. Завършва магистратурата си в EURIB и от 2008 година работи с агенцията Mirabeau като нейн главен арт директор.
Mirabeau създава дигитални светове от 2001 година, с акцент през последните години, върху динамични уебсайтове. Именно трансформирането на статични уебсайтове в динамични бе и темата на презентацията на Хенк Хаима, която бе част от седмото издание на Design week в Пловдив.
Хенк Хаима започна презентацията си лежерно, с цел да увлече присъстващите, преди да се фокусира върху динамичния дизайн. Също така, той имаше намерението да покаже, че динамичният дизайн присъства и в архитектурата и както там, така и в дигиталния свят, е вдъхновен от природата и от свободните движения, които да се пресъздадат и в уебсайтовете. Динамичният дизайн е техническа иновация, която все още не е прилагана от всички агенции за дизайн.
Арт директорът на Mirabeau направи съпоставка с художници от 15 век, отбелязвайки, че по това време те са се страхували да използват материали или техники, които са страняли от нормалното, но и са се изкушавали да го правят. Това, според него се случва и в днешно време с дигиталния дизайн. Той не е статичен, както сме свикнали да са уебсайтовете, а няма точен размер и форма.
„Статичният дизайн принадлежи на музей – той е красив несъмнено, но съдържанието не общува с посетителя на уебсайта, не го увлича. Статичният дизайн е като печатна преса – никой не се нуждае от него вече. Всеки вестник в днешно време си има собствена идентичност, различаваща го от останалите милиони вестници по света, но и всеки нов брой с нещо се различава от предишния – дигиталният дизайн трябва да процедира по същия начин“.
Дигиталният дизайн е така програмиран, че се променя всеки ден и потребителя на уебсайта също повлиява на начина, по който той изглежда. Според Хенк Хаима, дигиталният дизайн трябва да е подвижен и е приспособим за всякакви фирми – модни къщи, авиолинии, банки.
„Създателят на дигиталния дизайн не трябва да е графичен дизайнер, а по-скоро хореограф“
Хенк Хаима предоставя критическа бележка, като добавя преди заключението на презентацията, че смята, че дигиталният дизайн трябва да е динамичен, но с някакви граници, не би трябвало да се стреми да копира напълно природата. Някои дизайнери отиват твърде далече и правят уеб сайтовете толкова нереалистични, че изглеждат абсурдно, според него.
За завършек, отбелязва, че техническата революция тепърва е започнала и дизайнерите са все още неуверени. Също така, раздаде на всички присъстващи първия брой на списанието си Динамичен дизайн, което излиза на пазара тази есен през 2015 година.
Новата революция едва се е случила. Много неща тепърва предстоят.