Кампания напомня да изхвърляме фасовете си само на определените за това места

Целта на организаторите е превенция на замърсяването с цигарени угарки и насърчаване на отговорно поведение на гражданите

През месец декември Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ)  инициира информационна кампания за превенция на замърсяването с угарки от цигари и тютюневи продукти под мотото „Какво толкова!?“. Кампанията има за цел да повиши информираността относно негативното въздействие върху околната среда на замърсяването с филтри от тютюневи изделия, като събуди личната отговорност на пушачите да променят поведението си, призовавайки ги да изхвърлят фасовете си само на определените за целта места.

Целта на кампанията е аудиторията да припознае себе си зад честите оправдания, които използва.  „Какво толкова!?“ е често използван израз, който илюстрира представата за проблема с изхвърлените фасове като нещо не съществено. Предложените в кампанията „оправдания“ се базират на често срещани случки и показват начина на мислене на част от потребителите.

29%, тоест близо една трета от всички фасове, се изхвърлят извън определените за това места, тоест не в кошовете за отпадъци, а на улицата, тротоара, в парка, в природата и т.н. Toва показват данните от проучване на Европейската комисия от 2018 г., свързано със замърсяването с продукти, съдържащи пластмаса за еднократна употреба, включително филтри от тютюневи изделия.  Кампанията се стреми да промени навиците на тези потребители, които просто хвърлят до себе си своята угарка или пък използват оправдания като “От един път нищо няма да стане”, “Всички го правят”, “Просто не улучих коша “.Филтрите на цигарите са направени от модифициран растителен полимер и попадат в списъка с вещества и продукти, които са обект на специална регулация от Европейската комисия чрез Директива (ЕС) 2019/904, касаеща продуктите за еднократна употреба, съдържащи пластмаси. Според 75% от анкетираните в международно проучване в 10 държави през 2020 г. филтърът е направен от памук или хартия,  а очакванията към него са две: ще се разложи от дъжда или някой друг ще го изчисти.

За голяма част от потребителите угарките са незабележим отпадък. Въпреки че фасовете от цигари и тютюневи продукти са много малка част от всички неправилно изхвърлени отпадъци – според изследване на Европейската комисия те формират само 0.34% от отпадъка изхвърлен извън определените за това места – за потребителите е лесно да предотвратят погрешното им изхвърляне.

Кампанията „Какво толкова!?“ се провежда чрез традиционните медии и социалните мрежи. Тя е насочена към пълнолетните потребители на тютюневи изделия, но също така и към обществеността, която не трябва да проявява толерантност към неправилното изхвърляне на отпадъци.

За автора

Вашият коментар