Написано с надежда

Докато в Капана и по Главната улица е претъпкано с младежи, радващи се на все пак състоялото се издание на Капана фест 2020, малко по-нагоре, на Античния театър хората се тълпят да почетат класическата музика, Шостакович и 75 години от блокадата на Ленинград. Концертът, изпълнен от Опера – Пловдив с диригент Диан Чобанов се излъчи в международен ефир, а почитателите на класическата музика напълниха местата на Античния театър.

Симфония №7 или Ленинградската симфония се състои от 4 части, три от които създадени в Ленинград по време на блокадата, а четвъртата е завършена в Койбушев, където композиторът и семейството му били евакуирани през 1941 година. Тя се превръща в едно от най-гениалните и символични произведения на 20-ти век не само защото е написана в чест на милионите, издържали 872-дневната блокада, а и защото музиката носи идеята за вярата в победата.

Думите, които най-точно описват Седмата симфония на Шостакович, са „написано с надежда“. С надежда е пропита всяка от четирите части, с надежда, че светлината ще надвие мрака, доброто ще надвие злото. Под растящата луна над пловдивския Античен театър нараства и надеждата за доброто бъдеще.

За честването на седемдесет и петата годишнина от победата във Великата отечествена война посланикът на Русия в България Анатолий Макаров изнесе реч, в която поздрави зрителите „в името на тържеството на разума и справедливостта над мрекобесието и омразата“. Сред гостите бяха и двама оцелели от блокадата – Игор Николаевич и Лариса Станиславовна.

Зрителите и градът придобиха повече душа и смисъл под звуците на Шостакович. Пренесена в Ленинград в едни тежки времена, най-тежките от неговото съществуване, публиката затаи дъх, заживя живота на милионите граждани, контрапункт на сегашната реалност. През цялата трета част всички останаха със затаен дъх, усещайки настъпилия мрак. Може симфонията, по думите на знаменития цигулар Давид Ойстрах, да е била „пророчество за победата над фашизма“, но днес тя е още по-голям символ. Символ на силния дух, на надеждата, на доброто.

Снимки: Alexander Богдан Thompson – Държавна опера – Пловдив

Вашият коментар