Концерт под мотото „Слънце и любов” представя песенния цикъл на Пучини

На 12 април (събота) от 18 часа  АМТИИ ще бъде домакин на камерен концерт със солист Анна Барбудева, която ще представи песенния цикъл на Пучини в акомпанимент на орган. Барбудева е сопран, завършила АМТИИ, специализирала в София, Германия. Занимава се днес предимно с камерна музика. Няколко години бе директор на телевизия Евроком България (1997-2009 година). Медията пази изключителен фонд със записи на Камерния фестивал в Пловдив и редица оперни постановки.

Джакомо Пучини вероятно е най-изпълняваният  композитор у нас и в чужбина. „Бохеми”, „Тоска”, „Мадам Бътерфлай” и „Турандот” са от най-гледаните му  опери.  Някои го определят и като композитор драматург със съществен принос за равитието на течението веризъм. Отличителните белези на веризма са пресъздаването на действителността, използването за сюжети на случки от живота на хората. Тази година се навършват 90 години от смъртта на композитора Джакомо Пучини.

Концертът е и с благотворителна цел. Входът е свободен, но който  желае, може да дари средства за закупуване на апаратура за лежащо болните деца в УМБАЛ "Св.Георги".

Защо избрахте с песенния цикъл на Пучини да отбележете тази годишнина?

Предпочитам да се занимавам с предизвикателства и неща, които са по-нови и по-непознати на публиката. Считам, че всички оперни постановки, които се правят във връзка с тази годишнина не са достатъчни, защото той има различни нюанси в своето творчество. Писал е през целия си живот тези 17 песни, като част от тях стават едни от най-красивите негови оперни мелодии. Аз ще представя тях, а някои  в акомпанимент на орган и това е новото, което ще направим. Надявам се да стане интересен концерт. Ще бъдат показани и някои картини, които са специфични за този период – романтизъм и веризъм, в който пише Пучини. Ще има и диктор – Петя Балджиева, която е една от нашите големи оперни певици. Тя ще говори за Пучини, за неговия живот. Пианист е Доротея Цолова. Този концерт ще го направим първо в Асеновград на 26 март (сряда), след това в Карлово на 3 април, и в Пловдив.

Обикновено по-малките градове са пренебрегвани в това отношение, там рядко има такива събития, а и базите не са добри.

Така е, трудно е.  Концертът е с вход свободен, идеята е да направим нещо хубаво за нас самите. Основната нишка, която искам да прозвучи в този концерт, това е любовта. Пучини е изключително интересна личност. Известен е с това, че има предпочитание към женските оперни образи, драматизъм, любов, героизъм има в тях. Песните са по същия начин. Една от песните, която се казва „Слънце и любов” е мотото на концерта. Това е идеята, да има любов между хората и повече положителни емоции.

Кой е вашият любим оперен образ?

Доста са, но специално от тези на Пучини, може би Мими. Тя е много чиста… Разказва се за една студенстска любов, а Мими е трагичен образ, умира накрая на операта. Но пък минава през всички изгарящи чувства, а музиката е изключително завладяващя. Има много човечност, мелодии, които са типично италиански. Това е веризъм, нещото, което издига до големи висоти самия Пучини като стил в музиката. Това е един от любимите ми композитори, много актуален сега.

Повишава ли се интересът към операта, според вас?

Смятам, че операта е изключително популярна навън. Когато човек иска да посети някоя добра постановка, почти е невъзможно да си купи билети месеци преди това. Надявам се в България да продължи добрата традиция. Имаше изключителни постижения в тази сфера, но през последните години оставиха операта на самоиздръжка и някакси в периферията. А трябва да разберем, че културата е това, което може да ни спаси и обедини. Трябва да има една казуа, за да бъдем като нация щастливи и проспериращи. Това съм го разбрала и при многобройните ми пътувания –  както в Бразилия футбола, карнавалите и танците сплотяват хората, така и при нас трябва да има положителни емоции, които да ни свързват и тази голяма енергия да я използваме позитивно. Имаме основа на която може да стъпим.  Изключителните наши певци и музиканти са в различни оперни театри и концертират навсякъде в чужбина, а те самите искат да са и у нас. Може да ги съберем. Да, това е работата на оперните артисти – да пътуват. Жалко е, че тук финансово не можем да си ги позволим, а и с тези заплати е трудно да задържим добри певци.  Базата ни я няма, няма я и подкрепата на хората, от които зависи всичко това. Но все пак съм оптимист.  В Пловдив вече има една зала в Дома на културата „Борис Христов”, която може да ни събира. Надявам се традициите в града да се развиват.

Преди години първо се запълниха театрите, след това кината, операта винаги е имала също постоянни зрители, но напоследък се купуват все повече билети. Може би както водят малките деца от училище на театър, така трябва да ги запознаят и с операта като изкуство?

Няма как да се оценява, ако няма възпитание в тази насока. Това може би е най-сложното от всички изкуства. Бяха изключително успешни години и в България имаше страшно много образователни концерти. В Пловдив и сега има детски постановки. Това трябва да е част от образованието.

Работата ви в телевизия „Евроком България”  като директор на медията отне ли ви от това изкуство?

Напротив. Смятах, че „Евроком България” трябва да бъде поддръжник на високите изкуства и това е първата телевизия, и може би единствена, която правеше заснемания на всички постановки в Пловдив. Остана един страхотен фонд, архив на телевизията. Идеята беше да се подкрепя изкуството и го правехме всячески. Но за това трябват много съмишленици. Доста време бяхме сами. И не са се появили още медии, които да се обърнат изцяло към това изкуство. Още тогава знаех, че това не е печелившо дело, и че чалгата е бъдещето на финансовия успех. Но съм удовлетворена от това, че така и не се подадохме и не направихне нещо, с което да огорчим пловдивската публика. Записите на оперните концерти в Пловдив  са правени от създаването на телевизията. Това беше изключително моя мечта. В архива останаха и камерни концерти. Камерният фестивал беше изцяло заснеман години наред. Изключителен фонд, който не вярвам дори и национални медии да имат.

Вашият коментар