Ще изгуби ли Facebook голямата си аудитория

Австралийците са блокирани от достъпа си до новини в своите емисии във Facebook, след драматичното противопоставяне на гиганта в социалните медии срещу федералното правителство.

Марк Зукърбърг неведнъж променя Facebook откакто е основан, с цел да подобри платформата и да я направи много по-достъпна и функционална за потребителите си. Миналата седмица той направи нова промяна, която обаче се оказва не толкова позитивна.

Всичко е свързано с новите закони за договаряне на медии, предложени от правителството на Австралия, които ще принудят големите технологични гиганти да плащат на австралийските новинарски издания за тяхното съдържание. В отговор, Facebook предприе слагането на ограничения, като с това попречи и на хората от чужбина да споделят подобно съдържание в сайта.

„Разбираме, че мнозина ще попитат защо платформата реагира по различен начин от Google“, се казва в изявлението на Facebook.

„Отговорът е, защото нашите платформи имат коренно различни връзки с новините.“

Посланието на Facebook до федералното правителство е ясно. Зукърбърг не смята, че правителствата могат, нито трябва да диктуват начина, по който функционират.

Освен това Facebook заявява, че бизнес печалбата от новините е минимална и че според тях те съставляват по-малко от 4 процента от съдържанието, което хората виждат в своя news feed, както и че през миналата година са генерирали около 5,1 милиарда безплатни препратки към австралийски издатели на стойност около 407 милиона долара. Това са доводите на Зукърбърг за причината той да забрани напълно разпространението на австралийски новини.

Освен очевидния проблем, който блокирането ще донесе на всички живеещи в Австралия, е възможно резултатът от това решение да има много по-негативен изход.

С оглед на това, че платформата е една от най-използванието по света, най-вероятно финансовото въздействие за Facebook ще бъде относително малко след това решение, но някои смятат, че ходът му може да даде обратен ефект.

Освен че някои потребители на социални медии критикуват Facebook, че действа по начин, който е „антидемократичен“, в четвъртък множество потребители се обърнаха към Twitter с хаштаговете „изтрий Facebook“ и „бойкотирай Зукърбърг“. Съобщава се, че други са премахнали приложението Facebook от телефоните си в отговор на блокирането на страници за здраве и безопасност, включително Министерството на пожарната и спешните служби WA, както и Бюрото по метеорология. По-късно обаче тези страници бяха възстановени.

Доцент Фиона Мартин, експерт по дигитална журналистика, онлайн публикуване и социални медии в Университета в Сидни, казва, че отделните фирми могат да започнат да бойкотират Facebook.

„Споделянето на новини е част от цялата екосистема на общностите“, отбелязвайки, че някои потребители неизбежно ще се обърнат към алтернативни платформи и пазари.

Решението на Facebook представлява пречка за големите издатели на новини. Ако тази забрана остане, това ще доведе до известна загуба на приходи, но няма да е фатален удар за тях. По-вероятно е малките издатели на новини, които по-силно разчитат на препратки към техните новинарски сайтове от Facebook, да пострадат от радикалната реформа.

Но все пак за всички издатели е важно свързването с по-млада аудитория, което досега е ставало именно чрез Facebook. Ако решението на Зукърбърг не бъде отменено, те ще бъдат принудени да намерят нови платформи, за да разпространяват съдържанието си и да достигат повече хора.

Но дали така Facebook няма да загуби голямата си аудитория и рекламодатели?

Вашият коментар