Да си незнаещ не е лошо – лошо е да го афишираш

Събарянето на Тютюневият склад е грешно по много причини – губи се архитектурно наследство, нарушени са редица закони, много хора са си затворили очите, умишлено или не са спомогнали за това събаряне. Грешно, предполагам ще се съгласите, е и много хора по пътя да лъжат – главният архитект, който от години знае за плана за хотел Хилтън, кметът, че общината хем не знаела, хем всичко било наред, щото е била уведомена и т.н, и т.н. Неприятно е, предполагам също сме на едно мнение, имиджът на Пловдив да бъде така кофти смачкван – и за това са виновни всички тези хора по-горе – общинската администрация, всички структури, които е трябвало да проконтролират този акт и абсурдните оправдания, че в неделя не работели…

От всичко най-тъпо, обаче, е да пускаш фойерверки и да се забавляваш на чуждото нещастие. Да танцуваш върху трупа на българската (а не пловдивската) култура. 

Всички изказвания, свързани с Тютюневия склад – включително и тук, в Медиакафе – са неразривно свързани с факта, че Пловдив е Европейска столица на културата 2019. И от това няма измъкване – Тютюневите складове бяха включени в кандидатурата ни и бяха основен акцент в това, че победихме.

Естествено, неграмотни в темата хора, веднага побързаха да се изкажат. (Статия: С чужда пита – европейска столица)

Защо били включени частни сгради в кандидатурата на Пловдив 2019?

Включени са, защото съществува проблем. По същия начин може да питаме – защо се вълнуваме от болните хора, те са си частен проблем…

Пловдив, бидейки културен град, се вълнува от Тютюневите складове, които са културно наследство – чия собственост е няма никакво значение. По целия свят културни ценности са собственост на частни лица и често те ги пазят и управляват по-добре. Знам, че комунизма е така яко загнезден в мозъците, разчитащи „да им се даде“, но ще ви разочаровам: най-лошия стопанин на културно наследство е държавата и това е видимо от действията по всички европроекти – строене на фалшиви крепости с милиони пари. Държавата събори Аптека „Марица“, държавата събори Дом „Кудоглу“.

Лош собственик, често са и частните собственици, разбира се.

Знам, че това няма да го прочетете и много ще коментират „а, да, значи всеки да прави каквото си иска.“

Така, че повтарям: Лош собственик често са и частните собственици. Много от сградите в Стария град, например ресторант Петър I, изглеждат просто абсурдно.

Това, че една сграда е частна собственост, обаче, не значи да вдигнем ръце от нея. Да кажем – „Щом тези сгради са частни, да ги оставим да се рушат. Щом не са на държавата/общината, няма какво да направим.“

Именно това е залегнало в кандидатурата на „Пловдив 2019“. Поставени са смели цели – въпреки, че тези сгради са частни, да се постараем като град и да направим невъзможното за българския XX век нещо: Да проведем цивилизован диалог. Ако собственикът се вълнува от културното наследство, ще си опази сградата. Ако се вълнува от икономическата си изгода – ще му докажем, че може да печели повече, ако запази тези сгради. Ако му е интересно какъв ще му е имиджът пред обществото – ще му покажем, че запазвайки склада, той ще бъде харесван от пловдивчани и след 100 години ще го пишем в книгите.

Това е проектът за Тютюневите складове, мили приятели, нестъпвали в Тютюневия град.

Факт е, че „Пловдив 2019“ свърши малко за търсенето на този диалог със собствениците. Мина година и половина от избирането ни за ЕСК, но оттогава до днес имаше една изложба и едно обществено обсъждане, с нулев резултат.

Факт е, че Община Пловдив излъга, сгреши, пропусна или пък по известен начин подпомогна проактивно това събаряне.

Факт е, може би, че и гражданите малко закъсняха с действията си по опазването на сградата.

Това обаче не значи, че всеки, грамотен или не, трябва да танцува върху трупа на българската култура и да се изказва некомпетентно по програмата, плановете и оценката за плановете за Тютюневите складове, дадени от европейското жури. Иначе, звучите сякаш правите анализ на тактиката на хокейния отбор на Чехия на последните Олимпийски игри, без да сте виждали по телевизия или на живо ледена пързалка.

Само една бележка накрая: Тъй, като всеки от 4-те български кандидати на финала за избор на „Европейска столица на културата 2019“ беше включил в Апликационните си книги частни обекти в проектите с. Това значи ли, че всички са нелегитимни?

Вашият коментар