OPERA OPEN 2020: Ритъмът в „Поетите и музиката“

В началото били поетите. Те създали словото. А словото оживявало с нова сила при всяко четене, споделяне, изпълнение, претворяване в друго изкуство. 

Евтерпа в древногръцката митология е муза на музиката и лирическата поезия, покровителка на тези две изкуства, за които най-значим е ритъмът.Още в гръцко и римско време хората са осъзнавали, че силата на сливането на тези две големи сили твори чудеса. На сцената на театъра на град Евмолпия музиката и поезията са намирали общ език преди векове. И на същата тази вековна сцена днес те отново се срещат. Този път обаче градът носи името Пловдив, а театъра наричаме Античен.

„Поетите и музиката“ е идеен проект на Държавна опера – Пловдив и платформата „Интервюто“ – ПОЕТИТЕ LIVE и е част от програмата на Opera Open 2020. Мултимедийният спектакъл обединява българските поезия, класическа музика, театър и визуални изкуства.Той е с обърната композиция – артисти и публика разменят местата си. Публиката се настанява на самата сцена, която от своя страна е преместена на мястото на редовете C и D.

Режисьор на постановката е Нина Найденова, а музикален драматург е Драгомир Йосифов. Звучи лириката на Борис Христов и Стефан Цанев, Фотев и Дубарова, Дамян Дамянов и Евтим Евтимов, Яворов и Вапцаров, съвременната класика в лицето на Георги Господинов и други. Актьорският състав включва Бойко Кръстанов,  Владо Пенев, Захари Бахаров, Иван Бърнев, Малин Кръстев, Юлиан Вергов и Теодора Духовникова. Музикалният състав включва Антони Дончев, Мичо Димитров, Екатерина Попова, Киоко Мороока, Кирил Пенчев, Ния Недкова, Росица Димова, струнен квартет в състав Мичо Димитров, Виктория Каридова, Спаска Боянова и Антоанина Юрганджиева и солистите Марияна Панова, Светлана Иванова, Станислава Момекова и Август Методиев. Организационният екип включва Диана Алексиева, Лиляна Бързева и Никола Шопов. Под звуците на музикантите от Опера – Пловдив актьорите се движат из поезията и времето. За атмосферата допринасят мултимедийните ефекти в лицето на Петко Танчев.

Отчасти спектакълът е и сбогуване с голямата Миряна Башева. Голямата българска поетеса, журналист и сценарист почина на 12 юли 2020г., оставила творчеството си, превърнало се в класика на българските поезия и музика. Поезията и чертае пътищата си из постановката.

Чуваме диалог между поети от различни времена – Яворовото „Обичам те“ общува с „Намек“ на Миряна Башева, отново Башева и „Сутрин“ със Стефан Цанев и Боян Бойчев. Отекват гласовете на морските ни поети. Пловдив и Бургас рецитират поезията на Фотев и Дубарова, почти чуваме звука на вълните. „…Ний влюбените вярваме на лятото…“ точно в този юлски миг по средата му, когато думите на Фотев се разнасят из Античния театър с гласа на Юлиан Вергов.

Темите, които спектакълът разисква са за любовта и загубата във всички техни лица, за завръщането, за бъденето „сам свой“, дори и леко сатирични на моменти – дали поканата „На чай“ на Димитър Подвързачов всъщност не се равнява на „девет месеца отпосле ходиш се със самовар“? Преминаваме през всички сезони – през лятото и сбогуването с него, през „снежната алея“ на Валери Петров, в есенната меланхолия и пролетното желание за цъфтеж. Какви са най-чистите желания на душата?

„…Отучи ме от нервност! Стори ме ти цял!

Дай мъдрост и трезвост, и верност!…“

(„Сбогуване с морето“, Валери Петров)

В музикалната програма са включени само творби на български композитори – Любомир Пипков, Иван Спасов, Димитър Ненов, Панчо Владигеров, както и фолклорни песни по стихове на Елисавета Багряна – „Край мен преминаха косачи“ и „И ето, тук съм“.

Каква е идеята зад спектакъла? Да запазим любовта към изкуството, към родните творци, към духовното ни богатство, като съчетаем гласове от миналото и настоящето и ги поставим в нов, необикновен ъгъл. Силата на думите и мелодиите да се свърже в необикновен синтез на емоции като поезията проговаря на езика на музиката.

Спектакълът е с кръгова композиция – поетично започва и завършва с Владо Пенев, музикално започва и завършва с „ Вратите на съня“ на Георги Арнаудов, едноименно с гала откриването на Opera Open 2020. Поетичен завършек на спектакъла са „Жената Мария“ на Борис Христов и „Прощално“ на Никола Вапцаров, които в разговор помежду си оставят спомен в съзнанието и в душата на публиката, спомен, че раят е там, където е поезията.           

Пловдивската опера демонстрира изключително отговорно поведение към мерките и разпоредбите в страната, като разпродадените за спектакъла билети бяха 30% от капацитета на Античния театър, а след завършека на представлението публиката напусна секторите един по един.

Снимки: OPERA OPEN
Фотограф: Александър Богдан Томпсън 

За автора

Вашият коментар