Образованието – бърза промяна или безкрайното лутане

Качеството на образованието в държавата е една от най-често коментираните теми през последната година. За добро или зло обаче коментарите са повече негативни и разкриват големите пропуски в образователната ни система. Но е по-добре да си казваме пропуските в очите и да се опитаме да ги променим, отколкото да се самозалъгваме, че вървим напред

В България основното образование е задължително, докато средното и висшето – не (точно поради тази причина е и новата оперативна програма "Активни", която има за цел да свърши или да вкара в ред работата на Бюрата по труда в страната ни). Днес се наблюдава тенденцията за ниската образованост сред българите (да не говорим за ромското население). Причините за това могат да бъдат най-различни. Една от тях е лошата социална политика в страната, другата е недостатъчно добре квалифицираните преподавателски кадри в училищата и университетите, намаляването на интереса към учебния процес от страна на учениците, старите програми, по които се учи, липсата на нови технологии необходими на хората, изучаващи компютърни науки и информатика. 

Парадоксът е, че днес има най-различни конкурси, които предоставят възможност за реализация, каквито преди е нямало, но кадрите не са качествени. Интересът на учителите да мотивират и качествено да преподават рязко спадна, но обяснение за това има. Освен това те трябва да се движат с нещата от новото време. Да придобият уменията да боравят с новите технологии. Да създадат една по-гъвката и по-съвременна система на обучение, за да бъдат полезни на учениците в днешно време. От друга страна пък на самите ученици им трябва дисциплина и мотивация. Невежеството и неграмотността са породени от факта, че днес матурите се продават, на изпитите се преписва и всичко се прави лесно и удобно, но за кого?

Учебната програма е от съществен критерий. В някои страни учениците си избират едно направление, в което да се осъвършенстват, докато тук учиш неща, които впоследствие се оказват безполезни. Изисква се преструктуриране на програмата. Тя трябва да бъде  интересна, следваща тенденциите на новото време и успоредно с това да е добре стегната, за да няма своеволия и да има ефективен резултат.

Друг много сериозен проблем след получаването на ‘’доброто образование’’ е неговото приложение след това. Не са малко случаите, в които млади хора, които успешно са завършили висше образование, не могат да се реализират в дадената област. От една страна им липсва, може би,  добрата подготовка, от друга- работодателите трудно се наемат да се ангажират с тях. От изключително значение е по време на обучителния процес на един студент, да му бъде осигурена практика, въз основа на която да натрупа известен опит, за да бъде трудоспособен след това. Но това също се оказва проблем в образователната система.

Безспорно има какво да се подобравя по отношение на българското образование. Независимо че има доста пропуски, образованието е важно. Важно е човек да има добра обща култура и наобходимият пакет от знания, за да бъде пробивен. Дали самоцелно или с помощта на образователните институции, всеки може да се образова, когато не липсва желание за това. За да се запълнят тези пропуски и да не бъдат предадени на следващите поколения, е важна самоинициативата. Освен това хората не бива да спират да изискват от държавата подкрепата и финансирането в образованието, за да бъде то съхранено и подобрено.

Пример за модерно образование в България може да видите ТУК

Вашият коментар