Мистериозната експлозия на човешката интелигентност

През последните 200 000 години докато Хомосапиенс еволюира, се случи нещо необикновено. Някак си ние се превърнахме от умни маймуни с каменни инструменти, в господстващи умове които използват сложен език и контролират планетата със земеделие и технология. Как сме започнали интелектуалната експлозия, която антрополозите наричат „човешка революция“?

Може би една от най-големите мистерии в нашата еволюция е това как хората са разработили „символична култура“ – термин който най-общо обхваща всичко – изкуство, език, лични принадлежности, оръжия и различни ритуали. Символичната култура е това, което отличава човека от останалите видове и въпреки това тя изглежда да предхожда появата на Хомосапиенс. Открили сме изобилие от каменни сечива в Африка от преди 200 000 години, както и свидетелства за пожари и арт-решения. Нашите предци – Хомоеректус хвърляли копия и правели цветна боя от пигменти, хиляди години преди да еволюираме.

Така че, въпросът е – Кога тези символични практики започват да се дефинират като човечество? Няма лесен отговор, а ние трудно можем да съберем достатъчно доказателства, за да определим точната хронология. Но въпреки това, има две основни теории за това как се е случило. Първата предлага човечеството да е направило напредничав културен скок преди около 80-60 000 години, по време на „революцията“, когато хората са се преселили от Африка в Евразия. А другата, предполага, че културата е еволюирала постепенно в Африка, по време на целия жизнен цикъл на видовете от появата на Хомосапиенс.

Революционерите

Терминът „човешка революция“ в голяма степен се дължи на антропологът Пол Меларс, който написва през 2007 година, че това събитие е „ускорен епизод на промяна“ между 80-60 000 години, точно преди Средния палеолит (средна каменна ера) да се трансформира в Горен палеолит (края на каменната ера).

В този времеви момент, антропологическите данни дават богати доказателства, че хората са се развили, в сравнение със своите предшественици, по отношение на технологичното съвършенство. Преминават през каменни инструменти до такива, направени от кости, специализирани за широк спектър от дейности – от обработка на кожи до чукане. Хората са ловили риба; превозвали са цветни черупки на големи разстояния (вероятно заради тяхната стойност като бижута); извличали са пигменти и са създавали цветни бои; горели са райони в близост до домовете си, за да облагородят почвата; погребва ли са мъртвите със специални пособия и са рисували сложни мотиви по стените на пещерите.

Има доказателства, че в това ново човешко поведение са включени по-големи групи от хора, които живеят заедно в социални групи, които са далеч по-йерархично организирани от предишните групи на ловците-събирачи. В същото време тези по-структурирани групи се изместват от Африка в Евразия, пренасяйки с тях и новоразвитата си култура. В крайна сметка тези революционери абсорбират или заменят другите човешки популации на неандерталците, денисовци и евентуално други видове в Евразия.  

Какво е предизвикало революцията? Меларс е агностик (човек, който не твърди, че има или няма Бог или богове. Агностицизмът е философско течение, което твърди, че не знаем каква точно е истината за Бог, боговете и живота след смъртта – б.р.) по този въпрос, което предполага, че причината може и да е генетична мутация, която се е разпространила бързо из Африка. Или може да са били „стимулирани от икономическия и демографски натиск, наложен от бързата промяна в околната среда, в следствие от климатичните промени“. Това е период на бързо охлаждане, частично причинено от Монт Тоба – вулкан, избухнал в Суматра преди около 74 000 години. Хората може да са започнали развитието в следствие на генетични промени, такива в околната среда или в резултат и от двете.

Меларс сравнява човешката революция от преди 80 000 години с една по-нова Неолитна революция, която довежда до бързото развитие на селското стопанство и градовете преди около 13-10 000 години. Той, заедно с видния антрополог Офер Бар–Йосеф вярват, че този паралел с Неолита е доказателство, че хората са склонни да се развиват в моменти на културно ускорение. Преминаваме през фази на бързо развитие и нововъведения, които са прекъсвани от периоди на относителна стабилност и дори деволюция.

Това е причината те да твърдят, че вероятно символичното поведение е резултат на една революционна промяна. Това също помага да се обясни защо вкаменелостите от Горния палеолит показват изобилие от изкуство и сложни инструменти навсякъде по света.

Привържениците на „постепенното развитие“ – Градуалистите.

Проблемът с „Човешката революция“ пресмята, че събитията през последните няколко десетилетия са довели до все повече и повече доказателства, че хората в Африка са имали символична култура, дълго преди т.нар акселерация. Антропологът Сали МакБреарти изследва тези доказателства в едно есе, наречено „Долу Революцията“ (което се основава на едно по-ранно нейно есе, съвместно с Алисън Брукс, наречено “Революцията, която не е“).

Въз основа на нови разкопки в Африка и Близкия Изток, имаме доказателства, че хората са правели боя и са погребвали мъртвите по символичен начин преди повече от 180 000 години, много преди тази „акселерация“. Размяната на стоки и морски дарове на дълги разстояния, също изглежда да се е зародило преди около 100 000 години. От особен интерес за  МакБреарти е фактът, че мъниста от черупки на щраусови яйца, използвани като личен накит, датират от преди 75 000 години.

В допълнение, както Алисън Джордж отбелязва в голяма статия в New Scientist, сега има генетични доказателства, че ген, свързан с човешкото общуване – FOXP2, може да е провокирало човешкото символно мислене преди 170 000 години. В статията си, Джордж цитира археолога Йохан Линд, който твърди, че „модерното съзнание“ може всъщност да се е появило още преди 500 000 години с нашия прародител Хомоеректус. Това би имало смисъл ако вземем предвид, че Хомоеректус са използвали инструменти и огън.

Проблемът, както МакБреарти и много други изтъкват е, че доказателства за човешкото поведение в Африка почти не съществуват от преди 130 000 години. По това време промените на морското равнище залели някои от най-широко изследваните крайбрежни селища в Южна Африка, и помели всички заложени находки.

Във връзка с това, доказателства за човешката революция, защитавана от Меларс, се съдържат главно в Евразия, а не в Африка. МакБреарти предполага, че ранните доказателства от Африка трябва да се интегрират в историята за символизма, което ще ни даде много по-различна картина на постепенно развитие в продължение на стотици и хиляди години, отколкото ускорена промяна в продължение на няколко хиляди години.

Стои въпросът и за това, дали случилото се в Евразия е правилно да се нарече революция, тъй като внезапната смяна на антропологичните данни е в резултат от наплива на имигранти Хомосапиенс. МакБреарти пише, че думата „революция“ предполага развитие на местна почва. Това не означава, че промените са резултат от обновяване на населението. С други думи, това не е революция ако група от аутсайдери дойдат и приучат местните жители към нов начин на живот. Тези „чужденци“ са просто продължението на изграждането на културата, започнала много отдавна в Африка.

Или в крайна сметка те не са били само в Африка. Прекрасни и странни рисунки са били открити в пещера в Ел Кастилио в Испания, които показват, че местните неандерталци са били ангажирани с доста сложна символика преди 40 000 години – много преди Хомосапиенс да са пристигнали в тази част на Европа. Пещерата е обитавана в продължение на хиляди години и много от нейните зали са украсени с рисунки на животни, отпечатъци, както и сложни, абстрактни конструкции, направени от точки.

Възможно е нашите предци да са имали способността за символно мислене много преди еволюцията на Хомосапиенс. Хуманоидите, напуснали Африка преди съвременните хора, може да са били тези, които са открили и развили символичното поведение в Испания, докато Хомосапиенс правят това в Южна Африка. Това би обяснило пещерата Ел Кастилио, както и защо Хомосапиенс успява да се интегрира толкова лесно в културата на местните евразийци.

Но да се върнем на въпроса, с който започнахме. Отговорът може би в, крайна сметка, е някъде между революционерите и градуалистите. Вероятно хората са развивали постепенно символично поведение в продължение на над 200 000 години, а дори и повече. Но е възможно също така да е имало няколко хиляди години през които тази символична активност е популяризирана в целия свят и се усложнява след културен обмен с неандерталците, денисовците и други хуманоидни групи, които се срещат в различни части на Евразия.

Безспорно е, че човечеството е преминало през периодични изблици на растеж по време на Неолитната революция, както и Индустриалната революция. Но това не означава, че също така не сме разработвали ключови нововъведения по време на тези стабилни векове. Брилянтно изобретение може да бъде открито и дълго време да се използва, преди да „експлодира“ и да придобие популярност. Дали тези събития са революции, или просто моменти, когато вече съществуващи технологии стават много модерни?

Вашият коментар