Звукови ефекти за китара – само за китаристи!

Звукови ефекти за китара – само за китаристи

Устройство, което преобразува звука от електрическата китара действа по един доста елементарен, но ефективен начин. Сигналът, който идва от китарата се усилва до такава степен, че на следващото ниво на усилване (което в техниката е прието да се нарича "стъпало") е прекалено силен и така се получават нелинейни изкривявания. Също така може да се използва и метода на дефазиране на сигнала. Дефазираният сигнал се наслагва върху основния. Така се постига по-голяма плътност на звука.

Нелинейните изкривявания при повечето ефекти от този род се регулират чрез потенциометър DEEP, който всъщност регулира усилването на първото стъпало, като нивото на изходния сигнал не се променя съществено, което също може да се регулира – чрез потенциометър VOLUME. Посредством потенциометър с означение GAIN е възможно регулирането на входния сигнал, това всъщност е промяна на чувствителността. Полученият на изхода сигнал е правоъгълен.

OverdriveТова е подобен ефект на Distortion чийто принцип на действие е абсолютно същият, но разликата е в това, че тук отражението, което дава върху звука е изразено в по-малка степен.

ChorusEфект, при който звукът от единичен източник на звук, се преобразува така, че сякаш идва от няколко източника. Характеризира се с времево закъснение и дехармонизиране. Забавянето на входа със слабо променящо се време между 15 и 35 милисекунди и миксирането с част от сигнала, който се връща обратно на входа, водят до вълнов, многозвуков ефект.

Compressor – Редуцира динамичните граници като автоматично контролира силата на звука. Също – усилвател, който увеличава намалянето на сигнала, докато входния сигнал се увеличава над определена избрана стойност.

Flanger, Phaser – И двата ефекта позволяват получаването на сложен нестационарен сигнал, в резултат, на което звука на китарата става обемен, "летящ", "въздушен". Ефекта FLANGER е реализиран, чрез добавяне в изходния сигнал копие на входния, изместен по време от порядъка на 1 до 10 милисекунди, при това времето на изместване постоянно се изменя. Phaser осъществява миксиране на изходния сигнал с копие на входния, изместен по фаза. Въпреки почти еднаквия механизъм на работа на двата ефекта, тяхното звучене значително се отличава на слух.

Wah-Wah – Много разпространен ефект, придаващ на звученето на китарата известно сходство с човешки глас. Устройството е снабдено с педал, натискането и отпускането, на който регулира честотата на горната (изпъкналата) част на амплитудно-честотната характеристика за подчертаване на определен участък от спектъра на звуковия сигнал. Съществуват също устройства наречени AutoWah, където управлението се осъществява не от педал, а от специален вграден генератор.

Octaver – Позволява преместване спектъра на входния сигнал на октави или две по-ниско, или две по-високо от основния тон, при това остава да звучи и самия основен тон, като се създава впечатление за игра в октавите едновременно с два инструмента. Схемното устройството може да бъде както аналогово, така и цифрово; при различните му схемни изпълнения звученето му силно се отличава.

Tremolo – Иначе наричано амплитудно вибрато. На слух тремолото се възприема така, както при бърза игра с потенциометъра за усилване на китарата (с честота няколко херца) връщайки го от едно положение в друго. Устройството реализиращо този ефект, представлява обикновен електронен регулатор на силата на звука, управляван от генератор, изработващ колебания с много ниска честота.

Reverberator, Delay – Устройство, имитиращо реверберация, ехтене. Ефекта се получава посредством сумиране на основния сигнал със същия, изместен по определено време и с постепенно намаляващо ниво. Ефекта Delay ("задръжка") се явява всъщност ехо-ефект. Този ефект може да се получи от реверберация посредством увеличаване на времето на задръжка до ниво, когато отделното повторение на сигнала отчетливо се различава. DELAY е доста популярен ефект при китаристите и често се използва по време на сола. И двете устройства, реализиращи тези ефекти се изполняват предимно на цифрова елементна база.

 


Noise Gate – Явява се като шумоф филтър, маскиращ нежелания шум в пауза при отсъствие на полезен сигнал. Непрекъснато следейки нивото на входния сигнал, устройството определя, кога той се снижава до определена стойност и престава да пропуска сигнала до изхода. Когато сигналът се вдигне над тази определена стойност той отново започва да се пропуска до изхода, при това затварянето и отварянето на изхода трябва да става плавно и меко. Обикновенно нивото на сработване и отпускане на шумоподтискащото устройство има различни величини, а за защита от случайни превключвания е предвидена специална система за контрол.

Volume Pedal – Педал за регулиране на силата на звука – най-простото от всички изброени тук устройства: той се състои от корпус с педал, който с помоща на зъбна предавка е свързан с остта на потенциометър. Такова устройство за операторен контрол на силата на звука, е необходимо, когато ръцете на китариста са заети.

Talkbox – Този ефект практически почти на никого не е известен и много малко хора го използват, навярно един от най-необичайните ефекти. Неговото звучение напомня смес от човешки глас и звук на електрическа китара. Слабото разпространение на Talkbox може да се обясни с някои неудобства в използването му – към него е необходимо допълнително да има включен микрофон на стойка. Освен това, ефектът му е толкова специфичен, че промяната му е възможна само епизодически и за кратко.

Устройството работи по следния начин. Към нискочестотния усилвател се включва динамична глава с малък диаметър. Дифузерът на главата, херметически е закрит с кожух, на края на който има отверстие, в което е поставена гъвкава пластична тръбичка достатъчно дълга. Тази тръба (през която се движи звукова вълна) излиза от педала и се закрепва на стойката на микрофона, така че краят на тръбичката се намира малко пред микрофона. При свиренето с китара тръбичката се намира в устната кухина и музикантът произвежда артикулация (учленяване) на устните или произнасяне на различни думи. Китарният звук от тръбата се преобразува и се смесва с въздушния стълб, попада в микрофона, в резултат на което се получава това необичайно звучене.

Най-известната песен с използване на този ефект – "Livin' On A Prayer" (група "Bon Jovi", албумът "Slippery When Wet", 1986г.), TalkBox използва китариста на групата Ричи Самбора.

E-Bow

Това устройство е пуснато в началото на 70-те години и са го използвали много именити китаристи, изброяването, на които би заело цяла страница. Електронният лък представлява малък корпус със изоблена форма, който свободно се държи с пръстите на дясната ръка. При включване на устройството то започва да възбужда колебания в струните и ги заставя да звучат (предизвиква звучене). Понеже първоначалното дърпане на струните отсъствува, звученето се получава много меко, без атаки. Като се използват различни видове техники на свирене електронният лък е възможно правдоподобно да имитира такива инструменти като: флейта, туба, хармоника, цигулка и др.

 


И Още…

 

В какъв ред се включват ефектите?

Конкретна схема за свързване на различните ефекти не съществува, просто защото всяка схема зависи от количеството устройства и личните пристрастия на китариста. Обаче може да приведем пример, носещ чисто препоръчителен характер. Най-долния блок представлява изкривяващите ефекти. При отсъствието на такива схемата е същата, само без този блок и неговите връзки към останалите.

Как да разберем времето на задръжка при Delay?

 

Притежателите на цифрови ефект-процесори лесно могат да направят това, виждайки направо от дисплея определеното време на задръжка. Но другите, които не притежават такива трябва да си го изчислят. За изчисляване на това време в милисекунди е необходимо да разделим 240000 на темпото на песента и на типа Delay (броя на повторенията на сигнала). Например, имаме повторение 8 пъти при темпо 120 удара в минута. Делим 240000 на 120 и на 8. Получаваме 250 милисекунди.

С какво се отличава китарния процесор от китарния синтезатор?

Китарен процесор – това е устройство, извършващо определена обработка на входния сигнал, в резултат, на което звученето му на изхода се променя. Китарен синтезатор – устройство, способно да възпроизведе звук, получен (синтезиран) по същия или друг метод на имитираното устройство. Разликата е очевидна – в първия случай ние слушаме реален звук на китара, а във втория случай реалния звук на китарата отсъства – той служи само за управление на китарния синтезатор (в повечето случаи с помоща на специален контролер). В този план китарния синтезатор се отличава от обикновенния клавирен по наличието на входа на система за разпознаване на нотите, съгласувана с китарата.

Автор: Огито

 

Коментари (1)

  1. Свиря на класическа китара Любител съм и свиря без нокти Търся нещо което да направи звука на китарата поефектен и звънлив когато е вклчена в уредба

    Отговор

Вашият коментар