Да караш колело в час, или защо децата не трябва да стоят мирно?

Как канадските класни стаи се трансформират на две колела?

Учебният ден на един ученик започва  около 8 часа и продължава над 8 часа – до към 5. Така детето прекарва над шест часа в класната стая, седнало на чин. Неговата физическа активност остава евентуално за голямото междучасие и за часовете по физическо (два-три пъти в седмицата).

По данни на Световната здравна организация България е на пето място в Европа по обездвижване при децата.  В България около 1/3 от учениците достигат препоръчителните нива на Световната здравна организация, което е 60 мин физическа активност на ден. 35% от българските деца са физически активни по-малко от два дни в седмицата. Съвременните проучвания също сочат, че движението и развитието на моториката при детето е неразделна част от развитието на умствените способности и сподсобностите му за учене, концентрация и възприемане. Това важи с пълна сила особено при по-малките.

Как изглеждат нещата в Световен мащаб?

Децата по света не се движат достатъчно, за да поддържат здравословен растеж и развитие, показа глобален доклад Active Healthy Kids (AHK) Global Matrix 3.0. Докладът на Глобалния алианс “Активни здрави деца” (AHKGA) сравнява 49 държави от шест континента, за да оцени глобалните тенденции в детската физическа активност в развиващите се страни, резултатите от което бяха публикувани като “Global Matrix 3.0”.

Докладът разкрива, че съвременният начин на живот – увеличаването на времето пред екрана, нарастващото урбанизиране на общностите и увеличаването на автоматизацията на труда допринасят за всеобхватен проблем за общественото здраве, който трябва да бъде признат за глобален приоритет.

Интересно решение на проблема:

Родители и директори на начални училища в САЩ и Канада стартират вълна на раздвижване в учебните заведения в САЩ и Канада през последните няколко години. В Калифорния вкарват в класните стаи бюра за правостоящи, разбирайки, че бюрото не е задължително най-доброто място за учене и че дори малко повече активност – в случая просто да стъпиш на краката си, подобрява осезаемо концентрацията на учениците,

Други начални училища монтират чинове с педали (т.нар. статични велосипеди с чин). Така децата въртят педали едновременно докато четат. Програмата става популярна като „Чета и карам колело“.

В училище отново в Северна Каролина, което има няколко класни стаи с велосипеди установяват, че децата, които са прекарали най-много време на велосипедите, са имали по-високи оценки по четене.

В над 1300 училища в Канада вече има и „статични велосипеди“. Понякога те наподобяват велоаргометрите във фитнесзалите, на други меса това са колела, вдигнати на стойка без задна гума, за да могат децата да въртят на място.

Идеята е колелата да са в непосредствена близост в моментите, когато подрастващите имат нужда да изразходват натрупаната енергия или стрес, тревога или умора. И това се случва по време на час, в средата на учебния процес. Самите учители усещат видимо как това помага на децата да се успокоят и концентрират, да учат по-лесно. Въвеждане на велосипеди в стаите на училищата би било приложимо и в България. 

 

Вашият коментар