Конкурсът за площад „Централен“ – добър пример на европейска конференция

Архитектурният конкурс за пловдивския площад „Централен“ е показан сред добрите примери за организирани конкурси в цяла Европа на конференция в Холандия. На събитието в един от панелите, той – представен от арх. Любо Георгиев от One Architecture Week и екипа, който го организира – WhATA – бе показан като добра практика, заедно с станалия така популярен във фейсбук конкурс за новите банкноти на Норвегия. На самата конференция са набелязани проблеми на общоевропейско ниво, които пречат конкурсната система да бъде силно развита навсякъде – оказа се точно така, както екипът, който ще проектира „Централен“ – FORA, разказа пред Mediacafe – не само в България е трудно да се правят и реализират конкурси, в цяла Европа е така. Поредното доказателство, че сме станали повече европейци, отколкото предполагаме, докато пишем гневно във Facebook и Twitter, пишат от WhATA, които разказаха в своя блог как е преминала конференцията, в която България и Пловдив са представени като добър пример за цяла Европа:

Архитектурните конкурси, знаете, са сложна работа. Толкова сложна, че хората в стара Европа се сдружават в ред независими организации, правят конференции и се опитват да вдигат шум на законодателно и наднационално ниво. Всичко това в името на честната конкуренция, качествения архитектурен продукт и равния шанс за всички.

Пловдивският конкурс — сред добрите примери в Европа

Голямо беше учудването ни, когато се оказахме поканени (заедно с Любо Георгиев от ONE Architecture Week) да представим конкурса за Площад Централен в Пловдив на конференцията Heat in the Delta в Амстердам, организирана от Architectuur Lokaal. Бяхме в панел Competitions, при добрите примери, заедно с новите норвежки банкноти (да, и ние още не можем да повярваме, че България е при добрите примери, щипем се да се събудим и пием за успокоение).

Конференцията

Конференцията се оказа сравнително сериозна, пълна с костюмирани европейци, обсъждащи законодателната рамка на конкурсите, търговете и обществените поръчки, облекчаването на процедурите и обществената отговорност на гилдията (това последното трябва да го изпратим до шефовете на САБ и КАБ).

Нашият панел явно беше за разведряване на обстановката с колоритни примери от екзотични страни, защото беше разделен кинематографично на три част по Серджо Леоне: The Good (България и Норвегия), The Bad (Турция с новата джамия на Ердоган в Истанбул и Сърбия със скандалните проекти за брега на река Сава в Белград) и The Ugly (съмнителни конкурси без ясен клиент и с лоша процедура в Испания и Холандия).

Ние разказахме за процеса по организирането на конкурса, популяризирането му и комуникацията с институциите и обществеността. И чухме проблемите на други организатори и участници от Европа.

Проблемите с конкурсите

Какво беше нашето успокоение, когато разбрахме, че проблемите с конкурсите в България са общоевропейски проблеми (поредното доказателство, че сме станали повече европейци, отколкото предполагаме, докато пишем гневно във Facebook и Twitter)…

Цялата статия прочетете от блога на WhATA.

Вашият коментар