Две тела в пространството на абсурда на „Черната кутия“

В основата на всеки танц стои тялото. Тялото, движещо се в свободното пространство. Търсещо своя собствен път, своето собствено място, своята хармония или своя хаос. Танцът, също като театъра, задава социални въпроси: за любовта, насилието, манипулацията, вярата, предателството.

Театрално-танцовият пърформанс „Lingua“ съчетава всички тези въпроси в една симбиоза на изкуството, без да дава конкретни отговори, тъй като те са индивидуални според всяко себеусещане. Той е дело на португалките Наталия Лис и Сузана Вилар, които посетиха Пловдив като част от Международния фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“.

Наталия Лис е мултидисциплинарен артист в областта на танца, аудиовизуалната практика, живописта, литературата и музиката. От друга страна, Сузана Вилар е изпълнител, хореограф и преподавател по съвременен танц. Съвместната им работа включва богат диапазон от различни стилове, както и елементи от гимнастика и акробатика.

В превод lingua означава език, а движението е езикът, с който танцьорките говорят много по-ясно, казват или премълчават своята истина и се конфронтират взаимно. Пърформънсът разказва една любовна история, започваща като всяка друга и свършва с край, подобно на всяка друга любовна история.

В началото главните героини се нахвърлят една върху друга, слепват се като паразити, които изсмукват взаимно мислите си. Лъжовно, плътско влечение, от което скоро се пренасищат. Неочаквано любимият се превръща в най-големия ти враг, в клопка, която трябва да разкъсаш, за да чуваш личния си глас. Нещо, от което искаш да се отървеш, което искаш да изчезне, за да можеш да дишаш отново.

„Lingua“ е провокативно, дори бихме казали еротично произведение, което демонстрира отровните взаимоотношения между две човешки същества. Една токсична връзка, която заличава индивидуалността. Интересно е, че именно заличената индивидуалност подтиква човек още повече да се вкопчи в отсрещния, сякаш иска да извлече неговата и да я прехвърли върху себе си. Да я мултиплицира. Нещо, което често се случва в живота. Но краденето на самоличност също е заблуда, от която рано или късно се събуждаме.

Темата, разглеждана от Сузана Вилар и Наталия Лис, остави публиката безмълвна дълги секунди, след като танцовият спектакъл свърши. Времето, нужно да осъзнае, че историята приключи, като че беше времето нужно да се завърне в реалността.

Фестивалът „Черната кутия“ продължава на 10 юни с продукцията на Държавен Куклен Театър Пловдив – „Хамлет“ по Уилям Шекспир и Ричърд Армър.

Пълна програма на фестивала може да видите ТУК

Снимки: Ванеса Попова

За автора

Вашият коментар