Как да регулираме стреса от коронавирус и социалното дистанциране?

Коронавирусът и мерките, които налага той, се отразяват и психически зле на немалко хора. Ако се чувствате твърде притеснени, то е добре да знаете, че не сте сами. Но и е добре да знаете, че има как да преодолеете тревожността с малки стъпки всеки ден. Разбира се, това едва ли ще се случи за един или два дни, но е много вероятно да имате успех, ако сте последователни в рутината на ежедневието си, без да използвате погрешни стратегии за справяне като прекомерна употреба на алкохол, използване на вредни вещества и медикаменти, без да са предписани от медицинско лице.

Паниката възниква, когато хората надценяват заплахата и подценяват способностите си за справяне – и двете поведения може да подхранят от прекомерно четене в интернет за коронавируса.

Някои от стратегиите за справяне с тревожността от коронавируса или стоенето вкъщи, поради заболяване или контакт с болен, могат да бъдат следните:

Поддържане на връзки с любими хора онлайн и по телефона, въпреки социалното дистанциране. А защо не и да потърсите човек от ученическите си или студентски години, с когото не сте се чували отдавна.

Установяване на рутини – приготвяне сутрин за работа, обличане на дрехи, сякаш излизаме навън, график на дейности за деня.

Занимания с физически упражнения вкъщи, методи за релаксация, дишане. Има едно упражнение, което се препоръчва от специалисти по психично здраве по цял свят и се нарича Методът 4-7-8, който може да донесе усещане за спокойствие. Методът включва вдишване в продължение на четири секунди, задържане в продължение на седем и издишване в продължение на осем. Не толкова конкретното броене, важно е издишването да е по-дълго от вдишването. Удължаването на издишването подчертава освобождаването от стреса. Има хора, които с това упражнение се приспиват всяка вечер.



Учене и интелектуална ангажираност – четене на книги, а също така какво по-подходящо време за научаване на нов език

Ограничаване ползването на интернет / телевизионни новини, няма нужда да следите непрекъснато новините, достатъчно е веднъж на ден да се информирате, нещата няма да се променят час за час

Поддържане на чувство за хумор, защо не и гледани на позабравени или нови комедии

Положителен вътрешен диалог и отношение, бъдете мили към себе си

Фокусирайте се върху това, което може да контролирате – ритъмът на вашето ежедневие и с какво запълвате времето си

Ако сте тревожни, приемете го – да, нормално е човек да се чувства некомфортно в условия на пандемия. Естествено е. Но се насочете към неща, които ви карат да се чувствате добре, ако можете прекарвайте време сред природата и се наслаждавайте на това, което виждате. И си вършете ежедневните занимания – разговори с приятели (онлайн, телефон, ако не може да се виждате в момента, като сте наясно, че този момент на изолиране ще отмине; спазвайте си работния режим; защо не и да научите някое упражнение за дишане).

Без рутина негативното мислене и безпокойството могат да ескалират. Хубаво е да имате план за ежедневието си – включете сутрешни и вечерни упражнения, например, пробвайте да сготвите нещо различно, запишете се в онлайн курс за нови умения.

Ако имате такава нагласа да се вглеждате в себе си и нещата, които ви заобикалят, а сега разполагате и с повече време, може пък да е добра идея да започнете да си водите бележки, като първо отбележите за какво сте благодарни във вашия живот и какво бихте искали да постигнете. Може да записвате неща, за които сте благодарни дори всеки ден – това може да бъде какво ли не, което ви носи удоволствие или ви радва – домашно приготвена храна, детски смях, красива гледка, вълнуващ филм, нова книга, която сте доволни, че сте прочели, нова уютна мебел или подредба вкъщи, списъкът може да е много дълъг. В крайна сметка, животът никога не е бил напълно сигурен, и въпреки негативите в него, би било голяма заблуда да затваряме очите си за хубавите неща и да ги пренебрегваме, сякаш не съществуват. Ако имате пък куче, може да започнете да го обучавате на команди и да се радвате на постигнатите резултати.

Но в случай, че е трудно да се справите сами, се възползвайте от това да потърсите съдействие от специалист по психично здраве – психолог, психотерапевт…

Мисли се, че само, ако сте били достатъчно силни (каквото и да означава това), тогава няма да имате нужда от помощ за справяне. Не е така, защото именно да имаме смелостта да помолим за помощ, е признак на самата сила.

Консултирането може да бъде от полза по много начини. И накрая едно полезно видео:

Вашият коментар