Модернизират самолет вписан в Гинес

Руският самолет Ан-2, който в съветско време беше незаменим за местните авиолинии при доставката на продукти и поща, опрашване на полята и при търсене, извърши първите си полети след модернизация.

Инженерите от Сибирския научно-изследователски институт по авиацията са поставили американски турбобинтов двигател на мястото на остарелия съветски.

В авиациятя самолетът е наричан с леко странното име  „автомат Калашников” . Но това не е никак случайно, тъй като същият е универсален, непретенциозен, издръжлив, почти съвършен.

Ан-2 е вписан в книгата на Гинес като единствения в света самолет, който се произвежда над 60 години. Досега Ан-2 няма аналози в света, разказва директорът на Сибирския научно-изследователски институт по авиацията Владимир Барсук, цитиран от „Гласът на Русия“.

Според него предимството на самолета се крие в това, че той има най-краткото в света излитане и кацане. Ан-2 каца на същите площадки, на които и хеликоптерът Ми-8. Нито един чуждестранен самолет няма да кацне на такава площадка. Дистанцията на самолета за излитане и кацане е от 50 до 80 метра. Най-малката дистанция при чуждестранните самолети от същия клас е 400-500 метра. Техническите възможности за кацане на неподготвени площи при Ан-2 също са високи.

В северните райони на Русия с нетърпение очакват модернизирания Ан-2. За районите, където няма пълноценни летища, където не се движат влакове, този самолет е повече от спасение. При обновяването на самолета в началото авиаторите са се ориентирали към руския пазар.

Към момента обаче има много заявки от чужбина – от Казахстан, Таджикистан, САЩ, Бразилия. Особен интерес проявява Китай. Там по лицензия се произвежда аналог на руския самолет – Y-5 (Юн 5). Но Китай иска да създаде парк от обновени самолети Ан-2 – страната смята да модернизира 700 самолета.

От Сибирския научно-изследователски институт по авиацията не се притесняват за търсенето на Ан-2. Главната трудност е решаването на юридическите въпроси с бившия партньор в тяхното производство от съветско време, тъй като правата за производството са на украинският завод „Антонов”. Когато проблемът бъде решен, ще има възможност за продажба на Ан-2. От Института са сигурни, че този малък самолет има голямо бъдеще.

an2

 

 

Вашият коментар