Главният архитект на Пловдив: Операта не е приоритет за града

Разходка из важните точки на Пловдив направихме с главния архитект на града Димитър Ахрянов. Попитахме го за кино Космос, Пешеходния мост, културните пространства в другите квартали и разбира се – Дом за операта в града ни, защото Пловдив е единственият град в България без собствена сграда за операта. Част от темите ще разкажем в следващи материали.

Г-н Ахрянов, към днешна дата има ли план за сграда на операта?

Не. За това време, в което съм тук, е ставало няколко пъти въпрос за операта, за това, че няма всъщност дом. Аз съм проучвал възможни терени къде може да бъде построена нова опера. Включително на това място (Партийния дом) и на още няколко места с лесен достъп, които да са открити, тоест да позволяват просторно пространство. Сградата на операта да не е някаква забутана и така нататък. Но в крайна сметка, ако се замислим, като цяло, операта не е бездомна. Операта в момента използва почти изцяло Дома на култура Борис Христов за всичките си спектакли, за всичко.


Старата сграда на операта в Русе

Залата в Борис Христов не е достатъчно добра и голяма.

Но всъщност, към момента операта има дом и в последните разговори, които водих с кмета, той каза, че на този етап не е приоритет, защото така или иначе операта е държавна. Поне, като си говорим откровено, казвам какво са ми казали на мен. Но имаше поставени задачи няколко пъти в началото и имаше два-три емблематични терена, много сериозни.


Новата сграда на операта в Русе, построена специално за операта през 1949 г.

Кои?

Разглеждахме възможност част от панаира дали може да бъде взет от държавата. Държавата и община Варна имат много сериозен процент в панаира.


Операта в София

Какво се случи с тази идея?

Ами, било по-надалече, не е в централната градска част. Мислихме дори вариант дали можем да сложим операта на остров Адата. Така че и екстравагантни идеи сме имали. Въпросът е какво би ни коствало откупуването на острова. Също критиките към общия устройствен план, че се предвижда застрояване на остров Адата, от което скочи камарата на ландшафтните архитекти, които казаха, че не искат да се строи там.


Операта във Варна

А ако операта се изнесе в друг квартал извън центъра?

Пловдив е град с голяма култура и всъщност хората са свикнали да ходят на опера. Не е като да кажеш, специално за Пловдив, че тепърва ще ги учим да ходят на опера. Хората с удоволствие чакат откриването на сезона, лятото ходят на Античния театър. Сега представленията, които бяха на Бунарджика, също бяха приети много добре, на Сахат тепе имаше няколко представления. Така че обществото си има културата и нуждата от наличието на опера, въпросът е до колко е удачно една опера да се намира някъде, където… Тук по-скоро не става въпрос дали да е на центъра или да не е на центъра, теренът трябва да е за опера?


Операта в Плевен

Тоест?

Като отиваш на опера, отиваш официално облечен с тържествено настроение. Като тръгнеш да се качваш по стълбите, за да влизаш в операта, трябва да има пространство, не трябва да е сгушена, да е забутана. Теренът за опера трябва да предоставя всичко, което тази опера изисква, да е хубава сградата. Аз съм далеч от мисълта, че ако ние тръгнем да правим опера ще я направим без конкурс. Дори, ако трябва, международен конкурс да се направи. Освен всичко това трябва да погледнем и другата страна – зареждането с декори, обезпечаването с достъп за артисти за представления, за сценография. Така че мястото трябва да е комуникативно, трябва да е удобно, трябва да е широко и както се казва да има две лица.


Операта в Стара Загора

Пари ли нямаме или наистина не е толкова приоритетно?

Ние говорим за пловдивска опера, но всъщност операта е държавна институция. Не мога да кажа, че някой би застанал пред обществото и би казал „Ние не правим нищо за операта“ или „Нямаме нужда от опера“ – няма такова нещо, но наистина, говорили сме си с г-н кмета, че една сграда за операта би струвала едни сериозни пари. Не бих искал да цитирам, но сумите сигурно биха били поне 20-30-40 милиона лева.


Операта в Бургас

Малко ми се струва за една красива опера.

Да, даже и повече. При условие, че сградата на Колодрума струваше от порядъка на 60 милиона лева.

Арх. Димитър Ахрянов е роден и израсъл в Пловдив. Завършва ОМГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив през 2000 г. Придобива магистърска степен по Архитектура в УАСГ – София през 2006 г. Работи като Главен архитект на район „Южен“ – община Пловдив от 2011 до 2013 г. От 2014 до 2019 година заема длъжността Главен архитект на Община Карлово. През 2017 г. арх. Димитър Ахрянов беше нaй-млaдият oт тpимaтa пpeтeндeнти в конкурса за главен архитект на Пловдив, обявен от общината, заедно с арх. Илко Николов и арх. Хубена Салджиева. Тогава арх. Ахрянов заяви, чe Πлoвдив ce нyждae oт пoдoбpявaнe нa cpeдaтa зa живoт и инвecтиции, и щe paбoти зa пpeвpъщaнeтo мy в жизнeн, ycтoйчив, здpaвocлoвeн и бeзoпaceн гpaд.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Антоанета Топалова: Най-доброто място за Опера е югозападната част на Панаира

Дайте път на Културата, съборете Партийния дом!

Хиляди подкрепиха кампанията „Дом за Пловдивската опера“

Пловдивската опера спира да функционира през 2019?!? (ОТВОРЕНО ПИСМО)


Коментари (1)

  1. Мисля си, че главният архитект на Пловдив трябва добре да обмисля какви послания изпраща, когато говори за културната инфраструктура на Европейската столица на културата 2019 г. Едно интервю, в което той няма никаква амбиция и визия. А както знаем, културата не е всичко, но всичко друго без култура е нищо. За Дом на Пловдивската опера – на ниво, за културен комфорт, за културна среда – това са темите, които подхождат на Пловдив!

    Отговор

Вашият коментар