Приключението с теснолинейката Септември-Добринище продължава

От Министерството на транспорта няма да спират влаковото движение по теснолинейната железопътна линия Септември-Добринище. Такава заплаха опасяваше много хора по населените места, които включва линията, заради очакваното закриване на десетки линии у нас в началото на годината. Наскоро в неофициален списък за влакове с предстоящо закриване от 1 февруари бяха включени и четири, движещи се по теснолинейката. Това амбицира Кристиан Ваклинов, който преди години написа писмо до премиера и спаси теснолинейката от Добринище до Якоруда, да организира гражданска петиция за запазването на целия маршрут Септември – Аврамово – Якоруда – Банско – Добринище. За няколко дни в нея се подписаха близо 3 хиляди души от цяла България.

Септември-Добринище е единствената действаща теснопътна железопътна железопътна линия в България, с междурелсие 760 mm, което я прави дори световна атракция.

Според данни на БДЖ влаковете по линията пътуват полупразни, но според Кристиан Ваклинов 8-те влака превозват средно 740 души на ден. Като за много от тези хора няма алтеранативен транспорт.  

Линията има съществена социална роля, сама по себе си представлява забележителност, а гледките, които дава този маршрут са неописуеми. Трасето води от гара Септември до Добринище през 25 гари и спирки. Чрез тази линия се свързват най-западната част на Горнотракийската низина със Западните Родопи, Рила и Пирин. Поради особеностите на трасето през планината тази линия е известна още като Алпийската железница на Балканите. А гара Аврамово, намираща се на 1267,4 m надморска височина, е най-високо разположената гара на Балканския полуостров. (текст от страницата за теснолинейката в Wikipedia).

На 1-ви август 1926 г. е официално откирта първата част на жп линията от гара Септември до Велинград. Маршрутът обаче заобикаля Пазарджик.  Любопитно, че заради това на следващия ден пазарджиклии обявяват ден на траур и протестират за разширението на трасето. Така след 2 години е открита отбивката Варвара. След това постепенно се изграждат и следващите връзки, като до 1945-та година линията вече е напълно завършена и стига до Добринище.

Не само, че е невероятна атракция, която привлича български и чуждестранни туристи, че влиза в полезрението на хората, които се занимават с кина и снимат филмите „И Господ слезе да ни види“ от 2003 и „Чужденецът“ от 2012 г. Същестуването на това трасе е жизненоважно за местните хора.

снимки: Официален сайт на БДЖ – bdz.bg

Вашият коментар