Формално образование – структурирана образователна система, осигурена или подкрепена от държавата, хронологично степенувана и функционираща от начални към висши учебни заведения, в която завършилия получава диплома за придобиване на квалификация;
Какво е Неформално образование?
Неформалното образование – образователна дейност, която не е структурирана и се случва извън формалната система, също така е възможно да завърши със сертифициране. За разлика от формалното образование, неформалното такова се базира на доброволно участие и активност взаимодействие между обучаващите се и обучителя, който използва креативни и иновативни начини за преподаване, в контраст с традиционната система и класическите методи на преподавателите. Най-често това е кратка образователна, предварително планирана програма, която има схема за обучение, целяща да замеси участащите активно в придобиването на тяхните умения.
Получените личностни качества, като: автономност, критично мислене, откритост и любопитство, креативност, лидерски умения и т.н., могат да бъдат съчетани със социалните такива, като например: коминакативен капацитет, участие и демократично гражданство, солидарност и социална справедливост, отговорност, разрешаване на конфликти, работа в екип и т.н., които заедно формират индивид със социална интелигентност, годен да се справи с лекота, с предстоящите си занимания.
Методите на НФО, могат да развият твоето любопитство и ентусиазъм, като акцентират на колективната работа, което ти дава възможност да работиш в екип и да практикуваш свойте демократични умения да вземаш решения и да преговаряш, което е важно за едно активно, демократично общество. Целта на НФО е учене през целия живот, непрекъснато развитие и подобряване на уменията и като добавена стойност, повишава реализацията на пазара на труда.
Участниците в Неформалното образование
Дефиниция на Европейски Младежки Форум
"Неформалното образование (НФО) е организиран обучителен и образователен процес, който се провежда успоредно с масовите системи на образование и обучение и не води задължително до сертифициране. Участниците се включват на доброволни начала и играят активна роля в процеса на обучение. За разлика от информалнотo учене, при което обучението се случва по-малко съзнателно, човек обикновено е наясно с факта, че той/тя учи и се усъвършенства, чрез неформалното образование." (Позиция на НМФ – Неформално образование. Ползи и предизвикателства – 2013).
Дефиниции на Съвета на Европейския съюз
"Формалното учене означава учене, което се извършва в организирана и структурирана среда, която е специално предназначена за учене, и обикновено води до присъждането на квалификация, в повечето случаи под формата на свидетелство или диплома; то включва системи за общо образование, начално професионално обучение и висше образование; "
."Неформалното учене означава учене, което се осъществява чрез планирани дейности (по отношение на учебните цели и учебното време) и при наличие на някаква форма на подпомагане на учебния процес (напр. връзка между учещ и преподавател); то може да обхваща програми за придобиване на професионални умения, ограмотяване на възрастни и основно образование за преждевременно напусналите училище; неформалното учене често е под формата на вътрешнофирмени обучения за актуализиране и усъвършенстване на уменията на работниците (напр. уменията по ИКТ), структурирани онлайн обучения (напр. чрез използване на образователни ресурси със свободен достъп), както и курсове, организирани от организации на гражданското общество за техни членове, тяхна целева група или за широката общественост;"
"Самостоятелното учене означава учене, което е в резултат на ежедневни дейности, свързани с работата, семейството или свободното време. То не е организирано или структурирано по отношение на целите, учебното време или подпомагането на учебния процес; самостоятелното учене може да е непреднамерено от гледна точка на учещия; пример за резултати от самостоятелно учене са уменията, придобити от житейския и професионалния опит, уменията за управление на проекти или умения в областта на ИКТ, придобити на работното място, овладените езици и междукултурните умения, придобити по време на престой в друга държава, уменията в областта на ИКТ, придобити извън работното място, уменията, придобити от доброволческа дейност, от културни и спортни дейности, при работата с млади хора и дейностите у дома (напр. грижи за дете);"
"Проверка на уменията е процес, който има за цел да установи и анализира знанията, уменията и компетентностите на дадено лице, в т.ч. наклонностите и мотивацията му, за да се набележат перспективи за професионално развитие и/или да се планира професионално пренасочване или процес на обучение; целта на проверката на уменията е да се помогне на лицето да анализира професионалната си подготовка, да направи самооценка на положението си по отношение на трудовата среда и да планира професионалния си път, а в някои случаи — да се подготви за валидиране на резултати, постигнати чрез неформално и самостоятелно учене;".
"Квалификация означава официален резултат от процеса на оценяване и валидиране, получен, когато компетентен орган реши, че лицето е постигнало учебни резултати, съответстващи на определени стандарти;".
"Учебни резултати са констатациите относно това, което учещият знае, разбира и може да прави след завършване на даден учебен процес, които се правят въз основа на усвоените знания, умения и компетентности;".

Източници:
1. Европейско портфолио на младежкия работник, 2007. Варна.
2. Неформалното образование. Ползи и предизвикателсва – Позиция на НМФ – 19.05.2013
3. CoE, Doc. 8595, 15 December 1999, Non-formal education, Report, Committee on Culture and Education, Rapporteur: Mr Cristian Dumitrescu, Romania, Socialist Group;
4. Препоръки на Съветът на Европейския Съюз относно валидирането на неформалното и самостоятелното учене. 2012. Брюксел
ВСИЧКИ СНИМКИ от Варна 2013 може да видите тук!