Национални есенни изложби Пловдив е най дълго съхранилият се форум за визуално изкуство в България. Артистичен директор на Национални есенни изложби от 2013 г. е изкуствоведът д-р Галина Лардева, професор по история и теория на изкуството и декан на факултет Изобразителни изкуства в АМТИИ в Пловдив.
Даниел Леков завършва специалност „Фотография” в НАТФИЗ Кр.Сарафов, степен бакалавър, а след това и Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство (АМТИ) Пловдив, степен Магистър. Работи за в-к „Нощен Труд”, работи като фотограф за списание „359”, „VAGABOND”, „HIGHFLIGHTS” и „Иди в Гърция”. Сътрудник на списание „National Geographic”, списание „GEO”, списание „Бакхус”, агенция „BULPHOTO”.
През 2005 година получава първа награда от конкурса „Граждани на Европа” под патронажа на вицепремиера на Република България. През 2006 г. получава първа награда от конкурса „Контрастите на България” на „Кадри България” ООД, а през 2008 г. – награда на публиката от конкурса „Противоположности” на Photosynthesis.
– Кой е Даниел Леков с едно изречение?
Ентусиаст.
– Вашите фотографии се отличават с много емоционално наситени портрети. Как успяваш да уловиш толкова силни образи?
Радвам се, че ги приемате, като “емоционално наситени”. Това е обектът на творческите ми търсения. Не портрет – обвивка, а опит за визуализиране на това, което е отвътре, “отвъд повърхността” – пораждащото чувствата и емоциите.
– Национални есенни изложби Пловдив е най-дълго просъществувалият форум за визуално изкуство в България. Това ли е най-голямата ти изява на такова културно мероприятие от национален мащаб?
Избягвам сравнителните степени “най” и “по”. В дадени обстоятелства “най” може да е нещо но в други да е нищо. Щастлив съм, че бях поканен да участвам в “Национални есенни изложби 2018”. Радостен е фактът, че съществуват ентусиасти, които работят неуморно, за да може този форум да просъществува толкова години.
Това е третата ми самостоятелна изложба в Пловдив и осмата от десет години насам.
– Какво е значението на Националните есенни изложби за Пловдив в културен аспект и същевременно за развитието на един млад автор като теб?
Мисля, че само времето можа да отговори обективно на този въпрос.
-Какво видяхме "Под повърхността" на твоите фотографии включени в пространството на Балабановата къща?
Седемнадесет оригинали (феротипии и амбротипии), заснети по метода на Мокър колодиев процес – фотогравски процес от средата на 19-ти век. Фотографиите са част от проекта ми Unphotoshopped Beauty.
Поради технологията на използвания процес, образите са огледално обърнати, тоест отвъд “нормалното” възприемане на “реалността” и “повърхността”. В същото време са получени изцяло от светлина, сребро и ръчен труд. Няма Фотошоп. Няма ретуш. Няма прекдариране. Няма филтри. Само огледален образ на чистата и неподправена красота.
Неговите фитиграфии може да разгледате в Балабановата къща до края на септември.
ОЩЕ от авторите на Националните Есенни Изложби от 2018-та година може да видите
- За Юлиян Табаков ТУК