Образът на предприемача в България

Амбициозен, но и способен на денонощен труд в името на идеята; иновативен човек, който може и знае как да поема рискове; упорит и смел, активен играч в националната икономика – с това съвсем кратко описание можем лесно да изградим в представите си общия образ на успешния предприемач. И дори да си мислите, че такива хора по-скоро са или малко на брой, или ненормални да предприемат каквато и да е инициатива в тази несигурна държавна действителност, предприемачеството в България е факт, а предприемачите все по-видимо излизат на преден план на родната икономическа сцена.

Да бъдеш предприемач означава, на първо място, да имаш идея, талант или ниша, която си способен и имаш желание да развиеш. Искрено се надявам да не си мислите, че предприемачът е „мошеник без образование и занаят, но с голям портфейл и с бръсната празна глава”. Много българи виждат предприемачите като ненаситни за пари и слава исполини, които малтретират човешкия труд и погазват всякакви морални ценности, с цел лична облага.

Това е образ, с който живеем от години – породен от страх и несигурност – и който най-често свързваме нe само с бизнес-ориентираните хора, но и с политиците, банкерите и изобщо чиновниците, накарали ли ни да страдаме или обеднеем. Но всъщност, тенденциите показват друго. Съвременният предприемач в България е най-често млад или човек на средна възраст, с нова идея, доходна инициатива и желание за личностно израстване и професионално развитие.

Експертите в областта на икономиката и финансите в страната смело заявяват, че предприемачът у нас е днешният истински двигател на икономиката. Несигурността и страхът от провала може и да са основните проблеми на предприемачите в България, но той съвсем не води до намаляване на техния брой. Нещо повече – икономистите са уверени, че предприемачеството у нас ще развие още по-добра почва, защото българинът е находчив и гъвкав, идеен и трудолюбив – все качества, необходими за успешен старт в бизнеса. А и нека не пренебрегваме факта, че предприемачеството създава нови работни места и най-често дава поле за изява на млади кадри и тесни специалисти в дадени области. Много българи днес предпочитат да работят за точно такъв тип хора.

Предприемачите не само предоставят възможност за реализация на младите специалисти, но и променят родните предразсъдъци за хората, които желаят да се занимават с бизнес. Да работиш за предприемач в днешно време означава да окажеш подкрепа, да повярваш, че нещата могат да се случат – дори у нас – и да станеш част от нещо ново, различно и по-добро, т.е. онова, което всички ние чакаме и търсим.

По данни на  проучване предприемачът се смята за една от най-желаните и перспективни професии за младежите у нас. Това, със сигурност, е положителен факт, който води и до друг извод – младите в България все още вярват в успеха и реализацията си тук. Доста по-добри са и мненията на по-възрастните хора относно съвременното предприемачество. Бъдещите очаквания са свързани с положителната нагласа, че предприемачът у нас ще постави ново, успешно, начало за важен и неотложен сегмент в националната икономика.

Нужни ли са предприемачи в България? Да, определено! Защото именно те предоставят шанс за едно по-добро бъдеще и защото са символ на прогреса в новото време!

А според вас, какъв е образът на предприемачите в България?

Още от блога на Петър Дяксов прочетете ТУК

 

Вашият коментар