Силиконовата долина

Какви са шансовете на България да се установи като технологичен център на Балканите и в Централна и Източна Европа? Какви са предизвикателствата и предимствата на страната в това отношение? Това бяха част от темите, които бяха обсъдени от участниците в конференция, посветена на потенциала на аутсорсинг сектора в България, организирана от Американската търговска камара и Colliers International, която се проведе вчера в София.

Първите иновации в технологиите в САЩ са станали именно в Силиконовата долина, но там са възникнали и първите фондове за рисков капитал, които са осигурили възможност за реализация на проектите. Росен Иванов управляващ директор на Entrea Capial, която предоставя консултации по различни инвестиционни сделки, каза, че и в момента има достатъчно капитал на разположение за качествените проекти у нас от местни и международни инвеститори. Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че един от ключовите фактори за развитието на технолпогичния сектор у нас, както и това на цялата икономика, е образованието, което да гарантира, че предоставя достатъчно подготвени специалисти, специално за нуждите на съответните бизнеси. Саша Безуханова, директор Публичен сектор за ЦИЕ в Hewlett Packard, коментира, че не е достатъчно единствено да бъдат привлечени големите компании, които да направят мащабни инвестиции. Тя подчерта необходимостта от активна намеса на държавата, която е неизменна част от такава програма, която да гарантира, че цялостната политика е в подкрепа на развитието на страната като технологичен център от световно значение.

Наред с това тя смята, че пазарът на труда не се нуждае единствено от специалисти с технологичен опит, но също и с управленски, кадри, подготвени в сферата на предприемачеството, владеещи съответните езици и др. Българският пазар вече не е ограничен от рамките на националните граници, ние живеем в отворен свят, коментира тя, като добави, че би искала да види правителството да подкрепя инициативи, които биха направили България привлекателно място за студенти от съседните държави да получават образованието си и да работят в страната, като една евентуална Силиконовата долина в региона. Другият значим проблем е острата необходимост от подобрение на инфраструктурата. Детлев Хох, старши партньор в консултантската компания McKinsey, цитира статистика според която от 139 страни, включени в класация, България е на 135-о място по качество на пътищата. Той изрази надежда, че тази ситуация скоро ще се промени.

По отношение на кадрите, които се подготвят от университетите, той предостави статистика, според която годишно у нас се дипломират 7 хил. инженери, от които около 2000 са подходящи за международно ориентирани ИТ дейности. Във връзка с конкурентоспособността на глобалния аутсорсинг пазар на страната, той подчерта, че не трябва да се залага единствено на евтиния модел. Да, България е поне с около 20% по-евтина от Полша, но тя е с 30% по-скъпа от Индия, каза той.

Относно възможността страната да се оформи като значимо регионално технологично звено, той даде пример отново с Индия, където само в един щат има повече ИТ специалисти от целия пазар в ЦИЕ. Това предоставя на страната уникална позиция по отношение на качеството на ИТ услугите и ниските разходи на труд. Като добър пример, който може да се ползва у нас, той посочи технологичния парк Sophia Antipolis, разположен в малко селище в близост до Ница във Франция. Това представлява високотехнологичен клъстър от множество ИТ компании с общо 30 хил. работни места. Паркът има добре изградена инфраструктура със развлекателни търговски и обществени съоръжения, предоставящи на работещите в него добър баланс между работа и социален живот, обясни той.

По думите на Хох в Източна Европа има няколко възможни конкурентни локации за създаване на регионална „силиконова долина“, като сред тях той спомена Одеса, Сочи, Констанца, Варна и Бургас. Той обясни, че за да осъществи това България не трябва да се стреми да е перфектна във всичко, а да се фокусира върху няколко сфери от най-голямо значение. На първо място това е адекватна инфраструктура, създаването и стимулирането на бизнес среда, която е „проводима“ за нов и иновативен бизнес, наличието на подходящи специалисти и накрая модел за привличане на потенциалното търсене под формата на проекти, инвеститори и бизнеси.

За автора

Вашият коментар