Метафоричен акцент на финала на „Пловдив чете“. Щафетата се поема от младите

Никога досега Библиотеката не е била толкова претъпкана, на литературно събитие, приело над 100 човека 

Приключи най-силното издание на фестивала „Пловдив чете“. И само как – с конкурс на "Код червено: литература" за млади автори между 14 и 25 години. 53-ма бяха участниците изпратили творби за участие в него, а вчера вечерта в Библиотеката бяха представени най-добрите от журито проф. Светлозар Игов, Ина Иванова и поетесата Станислава Станоева. Инициатор бе Силвия Димитрова, която каза, че това е само първата стъпка към създаване на общност от млади пишещи момчета и момичета. Ето и какво ни сподели самата тя пред mediacafe веднага след края на конкурса:

Метафоричен завършек на "Пловдив чете" Младостта поема щафетата на вече утвърдените писатели на България.  Как се породи тази идея – сборник на млади таланти в рамките на "Код червено: литература"?

Задавали ли сте си въпроса колко имена на млади писатели и поети от Пловдив познавате? До 30-годишна възраст примерно? Аз например с известна несигурност не бих употребила и пръстите на едната си ръка. Теорията за „мъртво поколение“ в литературата не ми е приемлива. Заложих на това, че поради липсата на достатъчни условия за изява, те просто стоят в неосветената зона. И така: какво по-подходящо средство от конкурс, за да излязат наяве, ако ги има? С точно подбрана целева група и точно подбрано жури.

Само името на Светлозар Игов вече е гаранция за високи намерения и добри резултати.

Разбира се.  Следя конкурсите за млади хора и честата практика журито да е неясно или съставено от хора, чиято компетентност не надвишава тази на участниците, е меко казано нехигиенична. Каквито резултати търсиш, такова и жури подбираш. Името на Светлозар Игов само говори за себе си. Както и тези на Станислава Станоева и Ина Иванова, „открити“ през 90-те от академията на Добромир Тонев и днес съставящи част от ядрото на литературен Пловдив.

Колко бяха участниците, как мина селекцията?

Участниците бяха над 50, на възраст между 14 и 25 години – всички родени или живеещи в Пловдив. Селекцията се осъществи на два етапа. Първо бяха отделени около 20 автори, от които на втория етап се излъчиха победителите. Конкретиката на тази част от въпроса е повече в компетенцията на журито и не бих искала да говоря от негово име. Факт е обаче, че се работеше прецизно и по отношение на включените в сборника нямаше разногласия.

Няколко думи за тези, които Ви подкрепиха.

Нищо от това не би се случило, ако не бяха Божана Апостолова и  ИК „Жанет 45“, ИК „Хермес“, Епъл консулт ЕООД, членовете на журито: проф. Светлозар Игов, Ина Иванова и Станислава Станоева; Олеся Николова – неин е чудесният дизайн на сборника. Както и всички, които споделяха информацията за конкурса сред ученици и студенти – много са и им благодаря!

Няколко думи и за тазгодишното издание на "Пловдив чете". Всички са единодушни , че това е негово пиково издание.

Ако имате предвид посещаемостта – да, такива са и моите впечатления. Въпреки дъжда, въпреки горещината в последните два дни – наистина е прекрасно да видиш толкова много хора по различните събития. И за това заслуга, разбира се, имат организаторите. Не само Божана Апостолова/тук няма две мнения/, но и целият екип от „Жанет 45“, за който литературата е мисия и съдба.

Този конкурс ще бъде ежегоден  или с някакъв друг статут?

Конкурсът беше само повод да да се извадят от анонимност пишещите млади хора в Пловдив. Да се създаде общност. Да се работи, много да се работи върху качеството на текстовете.Талант има, но изпълнението в повечето случаи е аматьорско. Няма и как другояче да бъде на тази възраст. Следващата инициатива е провеждане на двудневен уъркшоп по творческо писане – на 27 и 28 юни. Ще го водим аз и Станислава Станоева, която от дълго време се опитва да възроди академията на Добри Тонев. Та в тази посока вървят нещата – вероятно към академия от нов тип. Всичко зависи от това дали ще намерим адекватно финансиране. Но съм оптимист – дотук нещата се случват. Така че … дали ще има следващ конкурс? Вероятно, но тогава целта и смисълът му ще са други.

Сборникът в електронен вариант може да разгледате и прочетете ТУК.

Вашият коментар