Капитан Америка победи конкуренцията при графитите на Street Masters 2019

Kainone е новият победител в изкуството на спрейовете на тазгодишното издание за хип-хоп култура

Хип-хоп култура в България има, въпреки опитите на шоу индустриите да се комерсиализира. Да се ограничи до размерите на любимата на милиони кутийка с образи, в която се втренчват всяка вечер преди да заспят. Хип-хоп култура има, дори когато не говорят за нея по радиото. Защото хип-хопът не е създаден с цел печалба. Той е на улицата. Принадлежи на онези, които носят бунтарски дух и желание за промяна на нормите, на статуквото, на лицемерието. Да, понякога са груби и цинични, но казват нещата такива, каквито са.

Подчертаваме, че хип-хопът не свършва само с музиката. Той обхваща широк спектър от улично изкуство, с цел протест, като бийт бокс, графити, брейк танци, mc-та. Заражда се в началото на 70-те години на миналия век в Ню Йорк, в средите на афроамериканците и латиноамериканците. Първоизточник на рап музиката е блусът, соул и фънк. Първоначалната смелост за изява и гласност, скоро се превръща в цяло движение, което се затвърдява с появата на явлението в хип-хопа – RUN D.M.C.

Тази година доста успешни изпълнители се явиха на фестивала Street Masters, провел се в квартал „Капана“ през уикенда, но аз ще ви разкажа за графити зоната, която се образува на ул. „Абаджийска“, две пресечки по-нагоре от сцената Ядрото.

Този път темата бе доста забавна, модерна и актуална с тенденциите на кино индустрията – супер герои!Все пак, комиксите също са част от уличната култура, а и нека си признаем – всяко хлапе е искало да бъде Батман или Жената чудо. И за да стане още по-интересно, условието включваше въпросните супер герои да са с животински муцуни, вместо с човешки лица. 

Така се появиха хитри шедьоври от типа на Светкавицата – ленивец. От явилите се четирима графит-майстори от различни краища на страната, на финал се изправиха двама, където условието бе фиксирано животните да са представители на влечугите. Сблъсъкът бе между Капитан Америка с глава на гущер и Пришълеца. Но както се случва и в комиксите, Стив Роджърс винаги побеждава с или без костюм. Графитът е дело на софийския татуист Kainone, който рисува по улицата от 15 години. Той бе признат за фаворит не само от организатора на феста Александът Митов, но и от един от най-добрите графит-майстори в България – STERN.

                     

Ето какво сподели за медията ни големият победител:

– Защо избра твоят герой за батъла да е Капитан Америка и колко време ти отне да го нарисуваш?

Капитан Америка е любимият ми герой. Като цяло, аз съм почитател на вселената на Marvel. Когато чух темата, веднага той ми изскочи в главата и реших да се водя по тази идея. В началото имах малко препятствия с цветовете, но успях да ги наредя така че да се получат добре. Отне ми общо около три часа да го довърша.

– Какво е мнението ти за общото представяне на графитите, участващи тази година?

Бих казал, че нивото е много добро. Всички се представиха страхотно, въпреки предизвикателствата. Беше много приятно да рисувам редом до тези момчета, защото с някои се познаваме от доста време. За нас това не беше състезание, а доста добре прекарано време с приятели.

                               

– Какво, според теб, е отношението на българите към уличните художници?

Графитите набират все по-голяма популярност, а хората са все по-заинтересовани какво и къде се случва. От друга страна, няма много сцени, на които да се изявят, което е жалко. Преди имаше повече сцена, но нямаше толкова желаещи, а сега е обратното – има артисти, но няма къде да покажат уменията си. Не се предлагат много фестове и батъли, като този.

– Каква е твоята философия за графитите? Те трябва да са изкуство или главно тагове, с цел налагане на хип-хоп движението?

И двете носят своя чар. Самият аз не мога да кажа кое повече ми харесва, защото са различни. С едното представяш нещата по красив начин, рисуваш. Другото се прави заради адреналина, заради душевното възприятие и емоционалните усещания.

  • Повече за графити културата в България може да намерите на graffiti.bg

Вашият коментар