Мартина Вачева и нейната ирония за „сериалното“ мислене

SARIEV Contemporary представи младата художничка Мартина Вачева и самостоятелната й изложба „Сериалити“, част от програмата на галерията за представяне на художници в началото на професионалния им път – ФОН: Млади автори. Куратор е Вера Млечевска.

Мартина Вачева показа живопис и принтове, посветени на популярни герои и типажи от действителността. Вълнуващи образи нахлуха на родния телевизионен екран някъде в началото на 90-те и привнесоха модели за подражание, на сексапил, символи на успешност или просто представи за друг, вълнуващ начин на живот, изпълнен с риск, скорости и блясък.

Наред с типажи от сериали като „Туин Пийкс” и „Спасители на плажа” Мартина съпоставя композиции от култови филмови сцени, пресъздадени неволно или съзнателно от местния лайфстайл. Тя отваря „прозорци”, в които филмовият герой и зрителят се припокрват.

Мартина Вачева принадлежи на най-младото поколение съвременни художници. Тя предпочита да работи във формата на тематични зинове, в процеса на работа обаче използва различни техники като колаж, рисунка и живопис. Нейното критично отношение към образа и неговата функция са фокусирани в принципа на разпространение на зиновете и в самия изобразителен език. Това казва кураторът на изложбата Вера Млечевска.

А ето и интервюто с художничката: 

Защо избра да пресъздадеш точно тези герои – Дейл Купър от „Туин Пийкс“ или Съли от „Доктор Куйн – лечителката“, Джаба, лица от „Спасители на плажа“, Веселин Маринов и Кичка Бодурова пресъздават сцена от „Титаник“?

Те отразяват българската действителност, като има преплетени образи от миналото , митологията, както и двата популярни паметника на Самуил и Страцимир. Повечето са свързани с поведението, което сме възприели от различните видове сериали от 90-те години. В изложбата присъстват и клиширани сцени от игрални филми, които правят една фалшива действителност. Например, Мич Дюкянън, който спасява хората от Пеещите фонтани или клишето за типична реклама от 90-те с момичета, които мият кола. Може да видите робинята Изаура и метафората за стереотип на поведение на българската жена. Преплетени са реални моменти с моменти от филми. Това са първите сериали и игрални филми, които навлязоха у нас и реално от там започнаха да се възприемат различни модели на поведение, и то доста повърхностно. Може да видим по улиците Бързи и яростни и т.н.

Йода, българските кукери, паметниците на Самуил и Страцимир – те как се вписват?

А Йода с „деветдесетарски“ пуловер. Той е един архетип, който се преплита с нашите кукери. Паметникът на Самуил, когато го видях в пълната си бляскава форма, някакси отново се сетих за един такъв тип „сериално“ мислене. Този паметник е в топ 5 в един американски сайт за най-абсурдни паметници. Това отново е една фалшива обвивка.

Тогава, фалшива ли ни е до голяма степен реалността?

Понякога това е красиво и привлекателно с наивността си, но от друга страна е един блясък, който донякъде е чалга блясък, макар, че чалгата вече не е на мода, но този начин на поведение, начин на мислене възприема различна форма.

А твоят любим сериал?

„Туин Пийкс“ категорично. Много го харесва.

Мартина Вачева (р.1988 в Пловдив) е завършила е Национална Художествена Академия, специалност „Илюстрация“ и специалност „Книга и печатна графика“. През 2012 специализира илюстраторския клас на Georg Barber (ATAK) в университета за дизайн и изящни изкуства Burg Giebichenstein Halle, Германия. Част от фензин културата в България. Създава авторски зинове като KOSH, Star Wars, както и три издания към поредицата SERIAL PORTRAITS, представени в самостоятелна изложба. Участва във фестивали като Hip hip zine fair (България) през 2015 и International zine fest през 2014 в Истанбул. Организира и фензин събития като „Paper tag“ част от NE Fest София.

ФОН: Млади автори е дългогодишен проект на галерия SARIEV Contemporary за млади автори и куратори, чиито изложби се реализират в пространството на галерията и сателитни обществени пространства. Досега в програмата са представени: Кирил Кузманов и Светослав Мичев (2010, куратор: Владия Михайлова), Лубри (2011, куратор: Вера Млечевска), Зоран Георгиев (2012, куратор: Правдолюб Иванов), Даниела Георгиева (2013, куратор Фридерике Шулер), Димитър Солаков (2014). Проектът ФОН: Млади автори 2016 г. е част от културния календар на община Пловдив за 2016г

Вашият коментар