Излъгани от случаен „работодател“

Оглеждайте се за фирми фантоми и агенции предлагащи работа за фирми с лоша репутация

За всеки, който търси работа в съвременната усложнена икономическа обстановка, намирането на такава не е лесна задача. Проучване на екипа на mediacafe.bg показа, че съществуват и редица други фактори, които допълнително допринасят за трудността й.

Пример за това са множеството некоректни работодатели, които предлагат временна, рекламно-кампанийна, пирамидално структурирана или дистрибуторска заетост. Те работят чрез фирми от типа на рекламни агенции, които пускат обяви за сметка на некоректни работодатели създали си лош имидж. Главната им задача е да провеждат интервютата за тяхна сметка, без да споменават първончално коя е фирмата поръчител.

Интересното е, че служителките или шефовете им "обработват" младите хора и сериозно им дават надежди, че още с първия работен ден те ще станат мениджъри на екип. Оказава се, че това съвсем не е вярно, защото на първо време трябва да минеш през няколко нива: от продавач консултатнт, до предлагане на реклама, застраховки и продажба на карти за намаление. Некоректното в случая се явява подадената грешна информация до студентите и завършили своето Висше образование млади хора, които отиват на интервю за работа с грешни впечатления и остават излъгани.

Лошата практика показва, че един път ако сте се ригистрирали за дадена позиция в такава фирма вие влизате в списък за предлагане на работна ръка и не се учудвайте, ако ви звъне работодател, който за първи път чувате и при него никога не сте си подавали своето CV.

За пирамидите и фараоните

По-голямата част от фирми са разработили изключително добре формирани схеми, чрез които всеки новонает работник трябва да допринесе както за разширяването на работния персонал, така и за растежа на печалбите за компанията, от което на практика зависи и личният му приход.

За да влезе в стъпалата на пирамидата, обаче, отчаяният безработен е длъжен да закупи от предлаганите от фирмата продукти, на стойност 100, 200 или 300 лева, с което хем да удостовери качеството им пред евентуалните си клиенти, хем да отчете печалба за фирмата производител. Продажбата на тези продукти се оказва не лесна задача в заобикалящата ни действителност.

Трудно е да си представим как някой българин току-така ще се съгласи да закупи „здравословна“ храна, приличаща на повръщано, за 200 лева, или някоя средно-статистическа жена ще си позволи оздравителен шампоан за 100 лева. Още по абсурдна е идеята, че клиентите на висококачествени тенджери за 500 лева и перящи прахосмукачки за 7 000, ще се блъскат пред вратата на техния дистрибутор.

Други фирми, от своя страна, са се специализирали в наемането на служители за промотиране на даден продукт или раздаване на рекламни материали, заплащането за което драстично се различава с уговорената сума, оправданието за което често бива „непостигнати резултати от кампанията“. Така хората не стига, че са работили в не дотам благоприятни условия, но и са получили значително по-малко за вече свършената от тях работа.

AZ

И тъй като поради характера на предлаганата от тези фирми заетост, се осъществява огромно текучество на работна ръка, славата им се е разпространила из целия, и без това не дотам голям, град.  Търсещите работа се научиха отдалече да разпознават структурираните по различен „примамлив“ начин обяви, публикувани в интернет порталите, и взеха да ги отбягват.

За да оцелеят в условията на непрекъснато променящия се пазар на труда и отлива на кандидати, работодателите прибягнаха до услугите на посреднически фирми за подбор на персонал, а също така и до нови психологически методи, с които да „закачат“ възможно повече хора, без да разкриват същината на предлаганата от тях работна позиция.

Дали тази практика цели да измами търсещите работа, ние не се наемаме на определим категорично, но със сигурност има доза некоректност. Поради тази причина поставяме въпроса:

Трябва ли свободата на работодателите да стига до границите на позволеното и да се възползва от отчаянието на безработните хора?

Съвет от Mediacafe.bg:

  • Проучвайте добре фирмите, за които кандидатствате, защото времето е ценно
  • Разберете дали те участват на Кариерни стажове и се запознайте лично с тях
  • Сигнализирайте при нередности, за да не може други като вас да се "опарят"

 

За автора

Вашият коментар