Незатихващият стил Pin up (СНИМКИ)

Идеала за красота постоянно се променя с времето. Но една представа за идеал никога няма да срещне своя край. Говоря за изобразяването на така наречените „Лолитки”, „Лусита” или най вече познати като Pin Up момичета. В колкото и популярен и комерсиален образ да са се превърнали, те са част от един незабравен Ретро стил, зад чието създаване стои най-вече – Рекламата в Америка. А напоследък този ретро стил все повече се завръща и обсебва съвременните хора. 

Специално терминът Pin up Girl или само Pin Up е модел, чиято визия е всепризната и популяризирана в културата на дадена нация като идеал за тази среда. Например в Америка по време на голямата Репресия този стил изобразяване на жените се превръща в емблема на цялостната рекламна продукция и дизайн. И колкото и фантастична идея да изглежда, тя се сблъсква и с редица феминистки протести. Жените – феминистки смятат, че подобно идеализиране на момичета всява намеци за сексуалност, че дори и порнография. Протестиращите спорят, че Pin up изображенията разлагат обществото, унищожават морала и законите на женските права.

Идеята ми е, че това не е просто поредния скандал около реклама. Зад този идеализиран стил на женския образ стои вдъхновението на двама знаменити художници. Това са Хадън Съндлом – Съни (Haddon Sundblom – “Sunny”) и Жил Елвгрен (Gil Elvgren). Посветили живота си на изкуството, без да го натрапват върху други художници и да се стараят да променят светогледа за женските форми, те успяват да построят една империя, наречена Pin up girls. И все пак, макар и не толкова надделяващи в течението на изкуството, те превземат изцяло света на рекламата. Огромна част от индустрията на стоките и пазара изкупува нарисуваните „Лолитки” и ги поставят на всевъзможни продукти.

Хадън Съндлом е роден през 1899, умира 1976 година и е най-добре запомнен с рекламите си,нарисувани за Coca Cola. Стила му вдъхновява редица последователи, като Джил Елвгрен, Едуард Рунчи, Джуси Балантайн, Арт Фрам и Хари Екман. Чрез множеството си картини, той е един от създателите на образа за Дядо Коледа, който е известен в модерното общество.  Работите на Съндблом представляват изображение на американската мечта и той получава всепризнание от американските критици.

Колкото до Жил Елвгрен, той е роден през 1914 – 1980 година и започва да се занимава с реклама и илюстрация. Елвгрен завършва на 22 години Американската Художествена академия по време на рецесията. Присъединява се към най-престижната Чикагска Агенция – Stivens and Gross и се превръща в протеже на талантливия Съни.  Елвгрен се превръща в майстор портретист на американския женски идеал. Той е силно вдъхновен от ранните илюстратори на красиви момичета като Чарлз Дана Гибсън, Андрю Лумис и Хауърд Кристи.

1937 година Джил започва да рисува картини за календари за Louis F. Dow една от най-големите американски рекламни компании, през чийто период художника създава около 60 самостоятелни работи. Nо през 1944 Жил е привлечен от титаничната американска фирма в индустриите на рекламите – “Brown and Bigelow”. Както творчеството му, така и  Елфрен се превръщат в невероятно успешен продукт на рекламата.

Предлагам ви да разгледате колекцията от снимки на модели и рисунките, нарисувани след позирането им. Има страхотна прилика с моделите, но и промяна в ключови места като кръста, краката и гримасите.

Вашият коментар