Подай ръка на хората – дай живот на Капана

Огромни метални зверове на 4 колела превземат всяко свободно кътче от Капана – улици, площадчета, тупици, тротоари. Всеки гледа само до носа си – важно е той лично да има къде да спре, за да иде до кафенето, до магазинчето да напазарува или до кантората. Ходенето пеш е за балъците – най-много да се спънеш в някой картонен автомобил.

Картонените автомобили, завзели тази сутрин квартала?  Също толкова не на място в Капана, като и другият вид автомобили. Само, че картонените автомобили имат цел и могат да променят един от най-старите и запазени квартали в Пловдив към по-добро. Металните автомобили единственото, което могат да променят в града, е да разбият повече паважа.

Акцията „Подай ръка на Капана“ е част от Sofia Architecture Week, в която участват група архитекти, студенти и доброволци, с цел да намалят автомобилите в Капана. Картонените фигури бяха изработени през миналите седмици в университетска работилница в кино „Космос“. Идеята – привличане на вниманието и на обикновените хора към проблемите с паркирането, които никъде по света не са решени с повече паркоместа и по-широки булеварди, а напротив, с опити за намаляване на използването на автомобила като лично превозно средство.

В най-ранните часове – около 7 сутринта, участниците в акцията получиха доста негативни реакции от работещи, които паркираха пред офисите си по улиците, очевидно вече свикнали да се запушват един друг. Колата им се паркира на улицата, и стои там цял ден. Естествено, не им пука особено за по-чиста среда, квартал, спокоен за разходки, човешки  мащаб – по цял ден са си в офисите.

След сутрешните проблеми с работещи обаче се появиха хората, които живеят в квартала. Техните мнения бяха коренно противоположни – в Капана трябва да има по-малко автомобили, трябва да е по-спокойно за живеене. Почти всички обаче бяха скептични, че това някога ще се промени. „Тук са повечето кантори на адвокати, нотариуси – няма достатъчно смел политик, който да им отнеме правото да си паркират пред офисчето върху тротоара. Защо, според вас, целият център е „Синя зона“, а само тук е свободно?“, коментира млада жена, която живее над 20 години в Капана. И, поне от това, което се видя в първите часове на акцията, повечето хора имат квадратните метри пред офиса си за „свои“, и градът им е длъжен да им ги осигури за паркинг, защото си „плащат данъците“.

Дали нещо ще се промени, зависи основно от градската управа – хорските нагласи се сменят доста по-бавно.  Различни ограничения за влизане или за паркиране обаче не бива да идват сами – по цяла Европа се правят тези неща, но забраните не се правят ей така, за да се забранява. Задължително успоредно с това трябва да бъде осигурена алтернатива – по-редовен, по-достъпен градски транспорт, велоалеи, места за заключване на велосипеди: всичко това е в ръцете на общината.

А Капана? Това е една от най-старите и учудващо най-добре запазени архитектурни структури в Пловдив. Изобщо няма да е изхвърляне, ако се каже, че Капана(заедно с Тютюневото градче) е запазен в оригинален вид по-добре от Главната(там категорично, един оригинален партерен етаж нямаме), и в голяма степен по-добре от Стария град(там, въпреки запазените образци, има и доста лошо реставрирани къщи, както и някои, изцяло наново построени). Това, че има стари, олющени, неугледни фасади не е лошо – напротив, просто сега можем да я реставрираме в истинския ѝ вид, а не с фалшиви цветове, мазилки и дограми. А оттам нататък пътя към утвърждаването на квартала като страхотна туристическа(а и просто пловдивска) дестинация, естествено продължение и допълнение на всички останали страхотни обекти в града ни, е кратък. Защото градовете не са за колите – градовете са за хората. И ако подадете ръка на Капана, ще подадете ръка на всички пловдивчани.

Вашият коментар