Всички котки са крави срещу Фонтана на Дюшан в Sariev Project Space

Маската от филма „Писък“ и филтър за писоар – референция към „Фонтана“ на Марсел Дюшан посрещат посетителите на пространството за проекти Sariev Project Space в Капана. Новата изложба е на Викенти Комитски, курирана от австриецът Валтер Зайдл. На отсрещната стена пък е интересният колаж на крави, котки и снимки от космоса – „Всички котки са крави нощем“. Идеята и заглавието на работата е смес между философските идеи, че „Всички котки са еднакви на тъмно“ и „През нощта всички крави са черни“. В рамката са поставени различни снимки, изрязани от списания или книги, на котки, крави, както и фотографии на космоса – идея, обединяваща нощта и „всичко“-то.

Маската е била символ на страх, тъй като идва от страшен филм, но с годините се превръща в смешен обект, понеже се използва прекалено много, разказа пред Mediacafe.bg Викенти Комитски. Тя е поставена точно до филтър за писоар, чрез който се прави друга взаимовръзка – с известната творба на Дюшан, която години след като е смятана за гениална творба, започва да бъде пародирана, понеже също става твърде популярна. Всъщност и Комитски, и Дюшан – 100 години по-рано – използват в голяма част от творчеството си т.нар. ready-made техника с предмети от бита.

Точно такъв е The "Necessary Precondition"  – доминиращата работа на първия етаж в галерията. Ботуш-душ, от който вали дъжд във вана, изпълва стаята с шум. Вдъхновението за тази работа е дошло от разходка из Берлин с обувки с пробити подметки, през които се е просмуквала вода, разказа Комитски. Идеята на The "Necessary Precondition" донякъде се свързва с друга философска мисъл, засегната в цитат на Карл Маркс – че решението на определен проблем често е скрито в самия проблем, обясни Викенти Комитски.

На втория етаж в Пространството за проекти има още две работи – телефонен указател, който вместо книга, която да бъде поставена за рафт е превърнат в рафт сам по себе си, както и няколко колажа с фотографии на модернистично изкуство, конструктивизъм и други подобни творби.

Викенти Комитски живее в Берлин, повечето му социални контакти, приятели и семейство обаче са в България, самият той не се възприема като „български“ артист. Не смятам, че това е важно, казва той. Той определя връзката си с България като love/hate relationship. Той добави, че харесва Пловдив и вярва в потенциала му да се развива като арт-център със специфичен дух.

Двамата с куратора Валтер Зайдл се обединиха, че градът трудно може да бъде сравняван с друг по света, но конкретно уличките на Капана, може би, най-много напомнят за Истанбул. Австрийският куратор и фотограф споделя мнението, че географското местоположение на арт-квартала е много добро – между търговската зона и центъра на града с Главната улица, и Стария град, където са основните забележителности и туристически поток. Предстоят обаче много усилия да се развие този квартал, но поне се правят първи стъпки, добави той. Зайдл е идвал и преди в България – макар и за първи път да е куратор на изложба в Пловдив – но добави, че всеки път като пристига, има нещо ново, градът се развива. По думите му в София няма достатъчно добро пространство за презентиране на съвременно изкуство, а именно в Пловдив – визирайки „Sariev Contemporary“ – е най-важната и водеща галерия за съвременно изкуство в България.

За автора на изложбата Викенти Комитски Зайдл добави, че много успешно работи с препратки и референции, успява добре да добавя нов смисъл на различни обекти или да го променя, според контекста, както и оцени творбите му като работи, които действат на много нива.

Проектът “Commodities Unplugged” бе представен пред публика в събота, 12 юли, а откриването продължи с парти в клуб Грамофон. Изложбата в галерия Sariev Project Space на ул. „Христо Дюкмеджиев“ 12 ще остане там до 30 август. Пространството работи, като част от проекта за превръщане на Капана в квартал на творческите индустрии и в подкрепа на кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата през 2019-а година.

Вашият коментар