Хълмът на Данов

Недялко Славов и неговата рубрика „Хълмът на Данов“. В нея големият съвременен писател и наш съгражданин споделя с читателите на „Медия кафе“ своите най-нови текстове – есеистика, публицистика, лирико- философски фрагменти. 

* * *

Писателят е  криминалист. И има подобна мисловна комбинаторика. Онази, която стъпка по стъпка и жест по жест разплита мотивите ни за поведение, престъпление, изкупление. И налучква истината.

Затова хората на перото не са особени щастливци. Те нямат щастието на другите, за които битието е даденост.

Писателят гадае по челото на човека. А то е спусната щора, а не отворен прозорец. И може само да се предполага ангели ли летят зад него или бесове бесуват.

* * *

В съвременната ни литература е пълно с романи и стихосбирки, написани без абсолютно никакво основание.

* * *

Модерността в литературата ли?

 Ама това сериозно ли?

 Или едни и същи хилядолетни декори с все по-хистеричаво тупуркане при местенето им…

* * *

Поезията не може да развие психологическия образ. Това го може белетристичното слово и най-вече романа. И отчасти високата драматургия – като триизмерно, пространствено психологическо живеене на героите.

* * *

Част от съвременната поезия е графично занимание. Прозаическият ред се записва по вертикал, подпира се оттук-оттам с някоя сричка да не залита и готово. Авторът му го нарича стихотворение.

 А то си е едно най-обикновено залитащо изречение.

* * *

2 ноември 2017

Тихо е.

Сезоните на изкуствата са сменени. 

Птиците са прибрани. Звуците също.

Разтворен е статива на живописта.

Отдалеч по склона дърветата са палитра.

Отблизо са цветове

Върбата е жълтото на Моне.

Орехът – иконостас в кованата мед на листата си.

В Христовия храст кърви Спасителя.

* * *

Моята любима излезе от една барокова картина, след нея остана празната рамка на един слънчев ден.

* * *

7 май, 2018

Премиерата на „Пиафе“.

На Конната база в Борисовата градина.

Съдбовно за романа място. Там му е цялата метафора.

Няма да забравя оня момент. Бе в началото на срещата. В манежите наоколо кобилите пръхтяха. Бяха нервни. Кокетничеха. И шумно и презрително отклоняваха ухажванията на жребците. Очакваха някого. И ето – жокейката го изведе от конюшнята. Едно божествено създание. Млад, синкав, късокосмест, цял пламнал в отблясъци жребец. Не стъпваше, левитираше из въздуха. Маестро Климов ми прошепна – казвал се Сомюр. Син на легендарния Сандрохит, един от най-елитните жребци на света. Въвеждаха го в манежа, за да изпълни стъпката пиафе.

   Това бе моментът, за който говоря.

   Забелязал съм – при появата на съвършената красота, всичко притихва. Настава оглушителна тишина. В тоя миг Природата онемява от творението си.

    Точно това чувах в момента. Абсолютната тишина.

     Пръхтенето на кобилите, нервният тропот, женското кокетство – всичко изчезна. Кобилите застинаха. Станаха живи статуи. Ударени от мълнията на мъжката красота.

 Бяха самата молитвена кротост на света.

 Една до друга, излъчваха неудържимо любовно предложение.

 И изпиваха четириногия Аполон с ахналите си ахатови очи.

„Публикуваните в рубриката текстове ще бъдат включени в сборника с есеистика „ Хълмът на Данов“, който ще бъде издаден през 2023 година с любезното съдействие на Георги Петков и Димитър Стамов.“

ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА:

Хълмът на Данов

Хълмът на Данов

Хълмът на Данов

Хълмът на Данов

Хълмът на Данов

Хълмът на Данов

Хълмът на Данов

За автора

Вашият коментар